תכנון יציאה לפנסיה - המתנה הטובה ביותר שלך לעצמך

תכנון יציאה לפנסיה - המתנה הטובה ביותר שלך לעצמך

תכנון יציאה לפנסיה - המתנה הטובה ביותר שלך לעצמך

תכנון יציאה לפנסיה היא המתנה הטובה ביותר שאתם יכולים להעניק לעצמכם ולבן/בת הזוג שלכם, וכאשר אנחנו מדברים על "תכנון" הכוונה איננה רק במישורים החברתיים, הנפשיים, הזוגיים והחברתיים, אלא בעיקר במישור הפיננסי.

כתבות מומלצות:

מה קורה כשאדם יוצא לפנסיה?

למרות שרוב העובדים חולמים במשך עשרות שנים על יום יציאתם לפנסיה, לעיתים, המציאות טופחת על פניהם, כל החלומות מתרסקים לכלל ערימת דיכאון אחת גדולה.

אז מה משתנה?

ראשית, לאדם שיצא לפנסיה היה סדר יום מסודר: הוא קם בשעה מסוימת בבוקר, אכל ארוחת בוקר והזדרז כדי להספיק להגיע לעבודתו, שם בילה את מרבית השעות שלו. הייתה לו מטרה, היו לו יעדים מוצהרים. גם אם הם נוסחו כ"אני צריך לצאת מהבית ב-08:30, כדי להגיע למשרד ב-09:15" מדובר במטרה, יעדים ולו"ז שהוכתב על ידם. לאחר היציאה לגמלאות, כל זמניו בידיו, אין לו"ז, אין מטרה, אין יעדים, וכך, גמלאים רבים מוצאים את עצמם "צפים" מיום ליום בשבוע, כשיום דומה מאד למשנה, בחוסר ה"תכלית" שלו.

שנית, בחלק גדול מהמקרים, אותו מעגל חברתי תומך, שהיווה את מעגל החברים היחיד של הגמלאי לפני פרישתו, אובד יחד עם הפסקת עבודתו. זה טבעי, מובן, אבל כל זה איננו עושה את זה לכואב פחות.

שלישית, אם הפורש מעבודתו נשוי או חי בזוגיות, הוא "פתאום" נמצא כל הזמן בבית, מה שעלול להפריע מאד לבת הזוג, אשר לה הרגלים משלה, הבנויים, לרוב, על כך שהוא נמצא שעות ארוכות בעבודה. "הוא מסתובב לי כל היום בין הרגליים! זה משגע אותי!" היא אחת התלונות הנפוצות ביותר אצל נשים אשר בעליהן זה עתה יצאו לפנסיה.

רביעית, תזרים המזומנים, המשאבים העומדים לרשות הגמלאי ומשפחתו, לאחר הפרישה מעבודה. והיות ומדובר בנקודה כאובה מאד, אשר את רובה ניתן למנוע על ידי תכנון יציאה לפנסיה נכון, ברשותכם, נרחיב עליה.

תכנון יציאה לפנסיה

הפער בין גיל הפרישה, אשר כיום עומד על 67 לגברים ו-62 לנשים, לבין תוחלת החיים הממוצעת בישראל (נכון ל-2014, היא עומדת על 80.3 לגברים ועל 84.1 לנשים) מותיר לפנינו עוד הרבה שנים, שבהן אין לגמלאי מקור הכנסה מעבודה יציבה וקבועה, אבל, לעומת זאת, ההוצאות שלו, במקרה הטוב, נשארות כמו שהן. כלומר, 15 עד 25 שנים, שבמהלכן, אם לא חשב על כך מראש ולא תכנן את היציאה שלו לפנסיה, יאלץ להסתפק למחייתו ולכל צרכיו בסכום, אשר בעבר, היה בערך הסכום שהוציא על דלק למכונית. מאחר ואותם 2,000 ₪ (פחות או יותר) המהווים את קצבת הזקנה אינם מספיקים לכלום, במידה ולא התבצע תכנון היציאה לפנסיה כמות שצריך, אותו גמלאי עלול למצוא את עצמו בבור פיננסי המעמיק מחודש לחודש.

במה עוסק תכנון יציאה לפנסיה?

מרכז הכובד של תכנון כזה תלוי בגיל בו מגיע האדם עובד לקבלת הייעוץ והתכנון:

בגילאים הצעירים יותר, יושם הדגש על רכישת מוצרים פנסיוניים שיכולים לשמש עתודות כלכליות מניבות קבועות לעת הפרישה. בגילאי הביניים, תכנון כזה יעסוק בשיפור עמדות, בחינת הקיים ושינוי בעת הצורך, ובגילאים המבוגרים יותר, קרוב לגיל הפרישה, יעסוק התכנון בכיצד משפרים את הקיים, דרך הקלות מס ואלמנטים דומים.

עם זאת, רצוי לציין, כי ככל שהמודעות לגיל הפרישה תכנס לתודעתו של האדם בגיל צעיר יותר, כך הוא יוכל להיערך בצורה טובה יותר לזמן האמת, לפרישה עצמה.

מי זקוק לתכנון היציאה לפנסיה?

כיום, במצב העגמומי למדי של הכלכלה בעולם, כל אחד מאיתנו זקוק לכך, ויפה שעה אחת קודם. אם נצא מתוך נקודת ההנחה ההגיונית כי "כסף מסובב את העולם" (וכולנו יודעים שזה כך, גם כאשר אנחנו רוחניים להפליא ומוכנים לחיות מאור ואהבה), אין ספק כי הפחד הגדול מכל הוא החשש מירידה ברמת החיים, מהרגע שתרצה לקנות משהו, אפילו לא דבר מותרות, אלא לחם, חלב, ירקות, ופשוט לא יהיה בידך הכסף המספיק לכך. כאשר אנחנו צעירים, פתוחות בפנינו אפשרויות תעסוקה רבות כדי למצוא את הדרך עם אותו חסרון כיס, אנחנו יכולים לעסוק בעבודות-דחק, שאלמלא היינו זקוקים לכסף, לא היינו עוסקים בהם (כסבלות, שטיפת חדרי מדרגות, שטיפת כלים במסעדה וכן הלאה). אבל, בגילאים המבוגרים יותר, כשכל מה שעומד לרשותך ומצוי בידיך הוא קצבת הזקנה המצומצמת ואין באפשרותך לעבוד בעבודות כאלה (גם מחמת מגבלות הביטוח הלאומי, גם בשל מגבלות פיזיות וגם, כי בעידן שלנו אדם בן 40 נחשב ל"קשיש" עבור מעסיקים, אז מי יעסיק בן 67?), מדובר במבוי סתום. זוהי הסיבה לכך שכל אדם, ללא קשר לגילו, חייב לתכנן ולהתכונן מבחינה פיננסית ליום יציאתו לגמלאות.

לסיכום

לכאורה, נראה כי פרישה לגמלאות הינה עניין של קשישים, מאחר ומה לצעירים, בריאים וחסונים ולמחשבה על גיל הפרישה? אולם, הזמן טס במהירות, ועד כמה שזה נראה בלתי יאומן זה יגיע לכולם, רובנו מגיעים לגיל הפרישה ואף ממשיכים לחיות לאחריו מספר לא מבוטל של שנים. על מנת שאותן שנים תהיינה איכותיות כמו שמגיע לכם, ולא מוגבלות על ידי חסרון כיס, ההיערכות לכך צריכה להתחיל הרבה לפני כן, על ידי ביטוחים מתאימים, קרן פנסיה מתאימה, ובעיקר, תכנון מוקדם הלוקח בחשבון את כל האפשרויות העתידיות.

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח