ארבעה דברים של ידעתם על תכנון פנסיוני

ארבעה דברים של ידעתם על תכנון פנסיוני

מה אתה רוצה לעשות כשתהיה מבוגר?

מכירים את השאלה הבנאלית והמביכה שדודות מציקות שואלות את הילדים "מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול?"? ובכן, סביר להניח, שבפראפרזה מבוגרת מעט על השאלה הזו "מה אתה רוצה לעשות כשתהיה פנסיונר?", אף אדם, מעולם, לא אמר "להיאלץ לחיות אך ורק על קצבת הפרישה המצומצמת והדלה של המוסד לביטוח לאומי". כי, עם כל הכבוד למגמה הסוציאלית של המדינה, כשההכנסות יורדות ל-0 בגלל פרישה לגמלאות, וההוצאות עולות (כי, אין מה לעשות, כאשר מתבגרים צצות הוצאות שלא היו שם כאשר היינו צעירים יותר, כמו הוצאות על טיפולים רפואיים ותרופות), אותה קצבה זעומה היא איננה מה שיאפשר לנו לחיות באותה רמת החיים לה היינו רגילים, או, אפילו הרבה יותר נמוך ממנה - "סתם" קיום בכבוד. תכנון פנסיוני, תחום חסכון חדש-ישן, מאפשר לכם להתכונן טוב יותר לעת פרישתכם.

מהם ההבדלים בין יועץ פיננסי ליועץ פנסיוני?

עם ישראל אוהב לתת עצות, ולכן, בשנים האחרונות, אנחנו חווים פריחה של כל סוגי הייעוץ למיניהם: יועצות שינה, יועצות הנקה, יועצים ארגוניים, יועצים עסקיים, יועצי פרישה ובתחום הפיננסי: יועצי משכנתאות, יועצים פיננסיים ויועצים פנסיוניים, כשבשני האחרונים עשויה להיות חפיפה (לפחות ברמת הקונספט והתודעה הציבורית) בין תחומי הייעוץ. אם כך, באופן עקרוני, ניתן לומר, כי תכנון פיננסי (ומן הסתם, גם היועץ העוסק בו) מתמקד בתמונה הרחבה היותר של יעדים כלכליים לאורך כל חייו של האדם (או חייה של המשפחה), בעוד תכנון פנסיוני עוסק בחיסכון לקריאת פרישת האדם מעבודתו ובתקופה שלאחר הפרישה. מתכנן פנסיוני עוסק במוצרי הפנסיה של לקוחותיו (ביטוח מנהלים, קרנות השתלמות, קופות גמל וקרן פנסיה), בעוד יועץ פיננסי מתעסק בהשקעות לטווח הבינוני (עבור הטווח הקצר ישנם יועצי השקעות, עבור הטווח הרחוק - יועצים פיננסיים), אפיקי השקעה שונים (נדל"ן, שוק ההון וכד') וכן הלאה. אם כך, למעשה, תכנון פנסיוני ותכנון פיננסי משלימים האחד את השני.

תכנון פנסיוני - מי, בעצם, זקוק לו?

לאורך חיינו אנחנו עומדות בפני החלטות פיננסיות רבות, שלהן השפעה על העתיד שלנו, גם הרחוק יותר. ההחלטות הנוגעות לאספקט הפנסיוני נחשבות להחלטות אקוטיות, בשל ההשפעה שיש להן על התקופה בה מקורות ההכנסה של האדם העובד מצטמצמים, או, אפילו, נעלמים לגמרי. עם זאת, לגיל בו נעשה התכנון הפנסיוני הראשוני ישנה השפעה ישירה על מהותו של התכנון ועל נקודות הכובד שלו. למשל:

  • בגילאים 25-35 - תכנון פנסיוני יכול לסייע לאדם בגיבוש התנהלותו בשנים הבאות בכל הנוגע לביטוח ולפנסיה.
  • בגילאים 35-55 - תכנון פנסיוני יתמקד בסקירת הקיים, איתור טעויות קיימות בתיק ביטוחי הפנסיה, בהתאמתו לשינויים שחלו בחיי האדם בשנים שחלפו וגם בהוזלת העלויות הכרוכות בו.
  • בגילאים 55-67 - הישורת האחרונה של התכנון הפנסיוני והיא מתמקדת בעיקר בביצוע השיפורים האחרונים הנחוצים בתיק הביטוחים הפנסיוניים והכנת נכסיו וחסכונותיו של המבוטח לקראת פרישה (ע"י מקסום הטבות מס, למשל).

תכנון פנסיוני איננו מקשה אחת

לכל מבוטח (או חוסך) רקע, נתונים, צרכים ותוכניות משלו, ואין מבוטח אחד הזהה למשנהו. למשל, מבוטח מסוים יתייחס לתקופת יציאתו לגמלאות כאל תקופה של רגיעה, קריאה בספרים, בילוי בטיולים ארוכים על חוף הים, ואילו מבוטח אחר יחליט, כי בעת פרישתו הוא רוצה להספיק את כל מה שרצה לעשות בעת תקופת עבודתו ולא היה יכול (בשל חוסר זמן או מסיבות אחרות) כמו לקפוץ קפיצת באנג'י מגשר הזהב בסן פרנסיסקו, לצייד לספארי באפריקה, לרוץ עם שוורים בפמפלונה בספרד או להוציא רישיון טיס במטוס קל. ברור לגמרי, כי סכומי הכסף שיידרשו לצורך הגשמת כל אחד מהחלומות השונים הינה שונה. יתרה מכך, גם עבור אדם ספציפי, ה"חלומות" עשויים להשתנות (לגדול בהיקפם או לקטון) בהתאם לגילו של האדם, מצבו המשפחתי, ה"מטען" הרגשי אותו הוא נושא איתו בכל נקודה ספציפית של הזמן ואלמנטים נוספים. כך שלא רק מה שטוב לחברך לא בהכרח נכון עבורך, אלא גם מה שהיה "נכון" עבורך לפני מספר שנים, עשוי שלא להתאים לך כיום.

ומה על חוק הפנסיה? מה מקומו בתכנון פנסיוני?

החל מהראשון בינואר 2008 נכנס לתוקפו צו הרחבה אשר הורה על ביטוח פנסיוני מקיף במשק הישראלי. הצו קבע כי כל עובד, שאין ברשותו הסדר פנסיוני מטיב, המועסק בכל מקום לעבודה שיהיה, זכאי לביטוח פנסיוני. הצו אף קבע כי העובד זכאי לבחור על בחירתו בביטוח הפנסיוני (על פי סייגים מסוימים, למשל, חיוב רכיבי המוות והנכות בביטוח הנבחר), ובמידה ולא יעשה כך בכתב תוך 60 יום מתחילת עבודתו, רשאי המעסיק לבטח אותו בקרן פנסיה מקיפה, על פי בחירתו. חוק פנסיה חובה לעצמאים, אשר נכנס לתוקפו בינואר 2017, מחייב כל עצמאי להפריש למוצר חיסכון פנסיוני (קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים או קופות גמל) סכומים מוגדרים בהתאם לרמת ההכנסה שלו.

מבין מוצרי חיסכון פנסיוני שונים, רק קרן הפנסיה כוללת כיסויים ביטוחיים מובנים ומעניקה מענה למצבים של נכות מתמשכת או פטירה (קופות הגמל אינן כוללות את הביטוחים, ואילו לביטוחי המנהלים ניתן להוסיף את הביטוחים, אבל, לרוב, הם יקרים ולכן, מקטינים את רכיב החיסכון).

תכנון פנסיוני נכון יכלול בתוכו את כל הרכיבים הפנסיוניים, כולל אלה המחויבים בחוקי הפנסיה (לשכירים ולעצמאים) ולכן, הוא נדרש גם במקרה שכבר יש לכם הפרשה לקן פנסיה כזה או אחר.

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח