מה זה תכנון פרישה?

מה זה תכנון פרישה?

מה זה תכנון פרישה?

הידעתם כי, על פי נתוני worldbank.org, כיום, תוחלת החיים של גברים בישראל עומדת על 80.2 ותוחלת החיים של הנשים על 84? זאת, בניגוד לשנות השישים, בהן עמדה תוחלת החיים על 72? בנוסף לשמחה שמעוררת איתה בשורה זו על העלייה הדרסטית בתוחלת החיים שלנו, מתעוררת בעיה משמעותית. העלייה בתוחלת החיים, פירושה יותר שנים בהן יצטרכו היוצאים לגמלאות לחיות ללא מקור הכנסה חודשי קבוע ויציב המבוסס על עבודה (משכורת), אלא על קצבאות, פנסיות, חסכונות, ביטוחים, רווחים מנכסים וכד'. רק שבמדינה שלנו כיום, המצב הכלכלי איננו מאפשר לכל אחד מאיתנו לשים בצד "כסף לבן ליום שחור", אם בשל המציאות המזמנת לנו הפתעות לא נעימות כמעט באופן קבוע (כדוגמת רכב מתקלקל, שיפוץ מיידי הנדרש בבית בשל התפוצצות צינור וכן הלאה) ואם בשל התנהלות פיננסית שאיננה בהכרח היעילה והאפקטיבית ביותר שיכולה הייתה להיות.

אז איך אתם הולכים לבלות את 20% של חייכם מיום הפרישה ועד לסוף חייכם?

בדיוק בכך מטפל תכנון פרישה.

תכנון פרישה - מה הוא כולל ומתי הכי כדאי לעשותו?

נתחיל בתזמון - חוכמה קטנה מאד היא לסגור את דלתות האורווה לאחר שהסוסים ברחו ממנה. כלומר, תכנון פרישה עושים לפני הפרישה, הרבה לפני הפרישה, וכמה שיותר מוקדם, יותר טוב. להגיע לשנה לפני גיל הפרישה (67 לגברים ו-62 לנשים, לפחות נכון לכיום), ואז להתעורר ולגלות ש"אופס... אני עוד רגע שם, וכפי שזה נראה כרגע, קצבת הזקנה החודשית מהמוסד לביטוח לאומי תהיה מקור ההכנסה היחיד שלי מיום לאחר הפרישה ועד המוות!" איננו רעיון חכם, בלשון המעטה. לכן, תכנון פרישה מוקדם ככל האפשר מאפשר את מרווח הזמן המספיק כדי להיערך נכון, כדי לפזר את ההשקעות בצורה הגיונית ומניבה, כדי לעבות את פוליסות הביטוח (או להחליפן באחרות, אפקטיביות יותר) ובאופן כללי, למטב ולנתב את הכסף והנכסים שלכם להפיק את המקסימום עבורכם, בזמן שיחלוף בין תכנון הפרישה לבין היציאה לגמלאות.

כעת, נשוב לשאלה - מה כולל תכנון פרישה?

תכנון פרישה הינו תהליך, אשר במהלכו נבנה תזרים המזומנים החודשי העתידי (אשר עתיד להחליף את המשכורת החודשית שהיא הכנסה מעבודה) על בסיס הנתונים הבאים:

  • ריכוז הנכסים הפיננסיים הקיימים (נזילים או לא) - תוכניות חסכון, קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות ביטוח, נכסי נדל"ן מניבים, רכוש וכד'.
  • מיפוי התחייבויות קיימות ומתמשכות - משכנתאות, הלוואות, חובות אשראי, תשלומים גדולים מתמשכים שונים (למשל, מימון שכ"ל ללימודים במוסד אקדמי עבור הילדים) וכן הלאה.
  • ריכוז מידע על הוצאות קבועות או משתנות - כמו הוצאות דמי מחיה חודשיים, תוכניות להוצאה גדולה (כמו רכישת רכב, טיסה לחופשה בחו"ל, או חתונה של ילד/ה)
  • ריכוז מידע על סכומי כספים גדולים העתידים להיכנס באופן חד-פעמי - זהו סעיף מסובך במיוחד למילוי, מאחר וחלק גדול מהסכומים הללו נכנסים במפתיע (למשל, ירושה או זכייה בפרס בהגרלת מפעל הפיס), והסכומים האחרים העתידים להיכנס (כמו תוכנית חיסכון שמשתחררת), נכללים תחת ריכוז הנכסים הקיימים.

תהליך תכנון הפרישה מתייחס גם לנתונים סובייקטיביים של האדם, כמו:

  • מצב בריאותו הנוכחי של הפורש - מאפשר ליועץ המתכנן לאמוד את הסיכוי להוצאה גדולה אפשרית בשל מחלה, או ניתוח.
  • הגדרת רמת החיים הרצויה לאחר הפרישה - מובן מאליו כי הרעיון הוא לשמור על רמת חיים קרובה ככל האפשר לנוכחית.
  • המצב המשפחתי של מושא התכנון - האם הוא חי בגפו, האם יש להתייחס בתכנון גם לבת זוג, לילדים שעדיין יהיו סמוכים על שולחנו בעת הפרישה, או להורים קשישים שנתמכים על ידו. מי מהם נחשבים ליורשיו, במקרה של מוות?
  • אופיו של מושא התכנון כמשקיע - מטרת תהליך תכנון הפרישה היא לעבות ככל האפשר את הנכסים הקיימים של האדם כדי ליצור כמה שיותר כסף שיספיק לזמן רב ככל האפשר (תוחלת החיים עלתה, זוכרים?). חלק מעיבוי הנכסים נוצר על ידי השקעות.

מיהם אנשי המקצוע המבצעים תכנון פרישה?

היות ותחום תכנון הפרישה הינו תחום חדש שעלה למודעות הציבורית רק בשנים האחרונות, הוא כולל ונוגע בתחומים רבים ושונים (כמו השקעות, פוליסות ביטוח, תכנון מס, תמהילי נכסים ורכיבים פיננסיים נוספים). תחומים אשר עד לא מזמן, היוו כל אחד מהם תחום עיסוק שלם, העומד בפני עצמו ונחשב לנחלתו של איש המקצוע העוסק בתחום (למשל, בנושא תכנון המס עסקו רואה החשבון או יועץ המס, בעוד בתחום פוליסות הביטוח עסקו סוכני וחברות הביטוח). הצורך הציב רפים גבוהים לאנשי המקצוע הקלאסיים ודרש מהם להתמחות גם בתחומים החדשים, ובמקביל לכך, יצר גם אנשי מקצוע חדשים, רוחביים (כמו יועצים פנסיוניים פרטיים או יועצים פיננסיים), המתמחים בתכנון הפרישה, על כל צדדיה השונים. עם זאת, חשוב מאד לזכור, תמיד, טרם התקשרות עם איש מקצוע כלשהו המציע לכם את שירותיו, לברר האם הוא מתוגמל על ידי גורם נוסף פרט ללקוח (למשל - חברת ביטוח), שכן, במקרים כאלה, לא בהכרח טובתכם האובייקטיבית עלולה לעמוד מול עיניו, אלא העמלה אותה הוא עתיד לקבל.

לסיכום:

תכנון פרישה הינו תהליך שמטרתו להביא אתכם עם משאבים רבים ככל האפשר ליום צאתכם לגמלאות, על מנת לאפשר לכם לחיות ברמת החיים לה אתם רגילים כיום. ביצוע תהליך זה במועד רחוק ככל שניתן ממועד הפרישה הופך אותו לאפקטיבי הרבה יותר, ומאפשר לכם את תקופת הזמן הנדרשת לצבירת הכסף שיאפשר לכם קבלת סכומים גבוהים יותר בכל חודש.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח