חסכון פנסיוני וחשיבותו

חסכון פנסיוני וחשיבותו

חסכון פנסיוני וחשיבותו

אין אדם בוגר שאיננו חושש מהזקנה וממה שהיא עלולה להביא איתה. אנחנו פוחדים מחולשתו של הגוף, מאובדן היכולות שלנו, מהצורך להזדקק ולהיעזר באחרים, גם אם הם ילדינו או בן / בת הזוג שלנו. אנחנו חוששים מחוסר האונים, מה"אין" ובנוסף לכל, מעל כל זה, מרחף הפחד ממחסור כלכלי, מירידה ברמת החיים, אשר, בד"כ, מלווה את היציאה לגמלאות. עם כל כמה שמפחיד להיות קשיש, בעולם של ימינו, מפחיד עוד יותר להיות קשיש, חולה ועני.

מהו חסכון פנסיוני?

סכמטית, מבחינת כושר השתכרות, תקופת חיינו הבוגרים מתחלקת לשלושה חלקים שאינם שווים באורכם

השנים בהן נבנית יכולת ההשתכרות - מסיום הצבא (והטיול הגדול שלאחריו, אצל חלקנו) מתחילה התקופה בה אנחנו מניחים את היסודות לכושר ההשתכרות שלנו. אנחנו לומדים במוסד אקדמי או מוסד מקצועי, רוכשים ידע ותעודות, מחליטים על הכיוון שלנו בחיים (לפעמים, לאחר אי-אלו זיגזגים בין תחומים שונים) ומתחילים לבסס ולבנות לנו קריירה. בשנים האלה, אנחנו חיים בצמצום, לעיתים גרים אצל ההורים או מסתייעים בהם בתשלום שכר הלימוד, שכר הדירה והמחיה השוטפת. האופק נראה בהיר ומבטיח. חסכון פנסיוני? הצחקתם אותנו, מי יחיה עד אז?

השנים בהן אנחנו עובדים - מסביבות אמצע שנות ה-20 שלנו (מי פחות או ומי יותר), החיים שלנו נכנסים למסלול מסוים, רוטיני למדי. אנחנו בונים קריירה, מחליפים מקומות עבודה. לפעמים, בסביבות גילאי החלפת קידומת (בעיקר בסביבות ה-40 ו-50) נורא מתחשק לנו לזרוק הכל, לבעוט במערכת, להתפטר ולגור באוהל על שפת הים, אבל אנחנו (לפחות רובנו) לא עושים שום דבר בנוגע לחשק הזה, ואנחנו ממשיכים בנתיב החיים הקבוע הרגיל שלנו (שכולל משכורת בכל תחילת חודש, אחרת מדובר בהלנת שכר) עד לגיל הפרישה.

השנים שלאחר הפרישה לגמלאות - נכון לכיום ועד ל- 15.02.2018 (מועד להתכנסותה של ועדת הכספים של הכנסת לדיון בעניין), גיל הפרישה של גברים עומד על 67 וזה של הנשים עומד על 62. מרגע היציאה לגמלאות ועד לרגע עזיבתנו את העולם, מצויות השנים בהן אין לנו מקור הכנסה שוטף מעבודה, ואנחנו חיים מקצבאות, חסכונות או הכנסות אחרות (שמקורן איננו בעבודה). אין משכורת חודשית קבועה, דווקא בשנים בהן בריאותנו מתחילה להתדרדר, אנחנו מאבדים חברים לטובת מלאך המוות, נזקקים לתרופות ולטיפולים שונים (לפעמים באופן קבוע) ולעיתים, אף נזקקים לסיוע בפעולות יומיומיות שגורות. פלא שאנחנו חוששים כ"כ מהתקופה הזו, שמתחילה ביום שאחרי הפרישה?

חסכון פנסיוני וחשיבה פיננסית הכוללת צפייה לעתיד יכולים לסייע לכם עם התקופה השלישית, בתנאי שיבוצעו קרוב ככל האפשר לתחילת תקופת הגיל השנייה.

איזה סוגי חסכון פנסיוני ישנם?

כיום, ישנם שלושה מסלולי חסכון פנסיוני, שלכל אחד מהם מאפיינים, יתרונות וחסרונות משלו - קרנות הפנסיה​, ביטוחי המנהלים​ ​​ וקופות הגמל. נשווה בין שלושה האפיקים במספר קריטריונים:

עלויות הניהול הנגבות מהמבוטח

  • קרנות הפנסיה - לרוב, דמי הניהול נחשבים לנמוכים, כאשר דמי הניהול המקסימליים הם שישה אחוזים מההפקדה החודשית או חצי אחוז מסך כל החיסכון.
  • ביטוחי המנהלים - לרוב, דמי ניהול נחשבים לגבוהים, כאשר דמי הניהול המקסימליים הם ארבעה אחוזים מההפקדה החודשית או 1.05 אחוז מסך כל החיסכון.
  • קופות הגמל - לרוב, דמי ניהול נחשבים לגבוהים, כאשר דמי הניהול המקסימליים הם ארבעה אחוזים מההפקדה החודשית או 1.05 אחוז מסך כל החיסכון.

גמישות ויכולת התאמה לדרישות פרטניות

  • קרנות הפנסיה - מוצעות כעסקאות חבילה מובנות ואפיקי השקעה וביטוח מוגדרים, שמתאימים למרבית החוסכים בהן.​
  • ביטוחי המנהלים - אפיק חיסכון גמיש הניתן להתאמה לצרכיו האישיים של כל מבוטח.​
  • קופות הגמל - מסלולי ההשקעה של החיסכון ניתנים להתאמה, אם כי רכיב הביטוח איננו כלול וניתן לרכישה בנפרד.

האם ישנה הגנה (או רשת בטחון רשמית) מפני תנודות שוק ההון?

  • קרנות הפנסיה - מלבד הבטחה של המדינה לריבית קבועה על 30% מהחיסכון, גובה סכום הפנסיה החודשית תלוי בגורמים כדמי ניהול, עלייה בתוחלת החיים, שוק ההון וגורמים נוספים.
  • ביטוחי המנהלים - גובה סכום הפנסיה החודשית תלוי בגורמים כדמי ניהול, עלייה בתוחלת החיים, שוק ההון וגורמים נוספים.
  • קופות הגמל - גובה סכום הפנסיה החודשית תלוי בגורמים כדמי ניהול, עלייה בתוחלת החיים, שוק ההון וגורמים נוספים.

מה יקרה, אם בעת הפרישה מתגלה כי התשואה נמוכה מהצפוי?

  • קרנות הפנסיה - חיסכון בקרנות מתעדכן בהתאם לתשואה בפועל עד לעת פרישה. לאחר מכן, אם הכספים לא יספיקו לשלם לכל דורשי קצבת הפנסיה - הקצבה לכל אחד מהם תקטן, במידה והמצב הפוך - הקצבה תגדל.
  • ביטוחי המנהלים - החיסכון הנצבר ואיתו קצבת הפנסיה מתעדכנים מדי חודש בהתאם לתשואה בפועל.​
  • קופות הגמל - החיסכון מתעדכן בהתאם לתשואה בפועל.

מה יקרה, אם בעת הפרישה יצטרפו בבת אחת הרבה פורשים חדשים למקבלי קצבת הפנסיה?

  • קרנות הפנסיה - קרנות פנסיה פועלות על בסיס של ערבות הדדית, והחוסכים מחלקים ביניהם את הסיכונים, כמו גם את הרווחים. במידה והתשלומים של כל החוסכים לא יספיקו לתשלום הקצבאות, יגבה סכום נוסף ע"י הקרן. במצב הפוך, בו לא נוצלו כל כספי החוסכים לתשלום הקצבאות, חוסכים יקבלו החזר של חלק מהתשלום.​
  • ביטוחי המנהלים - החברה המבטחת נושאת בסיכונים והמבוטחים אינם נפגעים במצב של יתר-דורשי קצבאות.
  • קופות הגמל - אינן כוללות ביטוח ואינן נמשכות כקצבה חודשית, ולכן, למצב כזה אין השפעה.​

בשורה התחתונה, לחסכון פנסיוני ישנה השפעה גדולה על איכות ורמת החיים שלכם בתקופה שמתחילה יום לאחר הפרישה. במידה ועוד לא טיפלתם בכך, זהו הזמן הנכון!

קרא עוד על תכנון פרישה.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח