איך מתכננים פרישה

איך מתכננים פרישה

החיים מזמנים לנו שפע של מצבים, שלחלקם אנחנו יכולים להתכונן מראש, חלקם תופסים אותנו מופתעים ולא מוכנים, ולחלק נוסף אנחנו חושבים אנחנו מוכנים, אבל, בזמן אמת, מגלים שלא היינו מוכנים כמו שחשבנו (תחשבו על הורות, למשל, כדוגמה). עם זאת, בחיים הלא צפויים שלנו, מציאות הישראלית והגלובלית המשתנה מרגע לרגע, חשוב שניאחז בכל מה שאנחנו יכולים לתכנן, ונתכנן ונתכונן אליו מראש. מצב מהסוג הזה היא היציאה לגמלאות, הפרישה מעבודה. נכון, רובנו קמים בכל יום בבוקר לעבודה, מצחצחים שיניים, רוטנים ומייחלים ליום שלא נצטרך לקום ולהיות מוכרחים לצאת לעבוד (או לעבודה, עבור ברי המזל שבינינו שהולכים "לעבודה" ולא הולכים "לעבוד"). אבל, סטטיסטית, הסיכויים שסיום העבודה שלנו יגיע בשל פרישה לגמלאות הוא הרבה הרבה יותר גבוה מהסיכוי שנפסיק לעבוד בשל זכייה בפרס הראשון בהגרלה של מפעל הפיס. אז אין ברירה, אנחנו חורקים שיניים (בזהירות, כן?) ומתכננים את הפרישה שלנו, ובמקביל - גם מתכוננים אליה פסיכולוגית, תעסוקתית, והכי חשוב - פיננסית.
איך מתכננים פרישה

כיצד מתכננים פרישה?

בעוד שמהצדדים הפסיכולוגיים והתעסוקתיים התכנון המקדים הוא קל, קצר ודורש הרבה פחות מחשבה, תכנון הצד הפיננסי צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר, מאחר וככל שמרווח הזמן החולף בין ביצוע תכנון הפרישה לפרישה בפועל הוא ארוך יותר, כך האפקטיביות של התהליך גדולה יותר.

מיד נסביר על מה אנחנו מדברים, אבל לפני כן, הנה מספר עובדות

  • גיל הפרישה - גיל הפרישה בישראל כיום עומד על 67 לגברים ועל 62 לנשים
  • תוחלת החיים - על פי נתוני worldbank.org, כיום, תוחלת החיים של גברים בישראל עומדת על 80.2 ותוחלת החיים של עומדת הנשים על 84
  • סכומי קצבת זקנה - "סכום הקצבה הבסיסית החודשית ליחיד היא 1,531 ₪ ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד וכן תוספת בעבור בת זוג) - 2,301 ₪. סכום הקצבה הבסיסית החודשית לבני 80 ומעלה, ליחיד - 1,617 ₪, ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד של בן 80 וכן תוספת בעד בן זוג) - 2,387 ₪." (- בשביל שלא תחשבו שאנחנו ממציאים נתונים, הבאנו ציטוט מדויק מאתר המוסד לביטוח לאומי)

כלומר, אם אתה גבר, יש לך 13 שנים בהן אתה צריך לחיות מ-1,531 ₪ לחודש, ואם את אישה, יש לך 18 שנים בהן את צריכה לחיות מ-1,531 ₪ לחודש ועוד 4 שנים בהן תצטרכי לחיות מ-1,617 ₪ לחודש.

כן, בהחלט נראה שיש למה לצפות לאחר הפרישה מהעבודה...

מהו תכנון פרישה?

וכעת, נשוב להסבר על תכנון פרישה. כפי שהבנתם מהנתונים, הרעיון של מחיה רק על בסיס קצבת זקנה (או, כפי שהיא מכונה על ידי המוסד לביטוח לאומי "קצבת אזרח ותיק") יכול להצליח רק בתיאוריה, אבל בפועל, אם אתם מתכוונים לאחר הפרישה גם לאכול וגם לשלם חשבונות, כנראה שתעמדו בפני דילמה לא קלה. תכנון פרישה הוא תהליך שנעשה עוד בשנים בהן אתם עובדים, ומטרתו להביא אתכם לגיל פרישה עם כמה שיותר כסף, כדי שלא תצטרכו להחליט בין מזון לחימום.

כיצד זה נעשה?

במהלך תכנון הפרישה, נאספים נתונים על המשאבים וההתחייבויות הקיימים כיום, ונבנה תזרים מזומנים עתידי (מהיום שאחר הפרישה ועד לסוף חייכם), שמטרתו להחליף את המשכורת החודשית אותה אתם מקבלים כיום ולאפשר לכם לשמור על רמת חייכם העתידית, קרוב ככל האפשר לרמתה הנוכחית. כפי שניתן להבין, מדבר בתהליך שנעשה על ידי אנשי מקצוע, המתמחים בניתוב משאבים לאפיקים מניבים ככל האפשר, בבחינת פוליסות ביטוח חיים וקרנות פנסיה ומיקסומן, בהכרת ריביות ועמלות וקיצוצן, במציאת אפיקי המיסוי הטובים ביותר לקצבאות וכן הלאה, בקיצור, הלדרמנים של התחום הפנסיוני.

מתי מומלץ לבצע תכנון פרישה?

תמיד טוב להיות עם אצבע על הדופק הפיננסי, אבל לכו ותגידו את זה לבני 20. רוב האנשים מתחילים לחשוב על הפרישה כעובדה קיימת אי-שם בשנות ה-30 שלהם, כשנולדים להם ילדים, והנושא הפיננסי והעתיד (שלהם, של ילדיהם) מתחיל להטריד אותם. ילדים, עם כל השמחה שהם מביאים, אחרי שהאופוריה הראשונית הגדולה שוככת, הם מחברים אתכם למציאות בכל המובנים, הם דורשים מכם להתייצב עם שתי הרגליים על הקרקע, ולהתחיל לחשוב על העתיד שלהם, שלכם. ובמסגרת המחשבות על העתיד, מתגנבת גם המחשבה על גיל הפרישה, אבל, לרוב, בשלב זה, היא עדיין איננה מוחשית. חולפות מספר שנים, אם בשנות הארבעים לחייכם, הילדים מתבגרים, ואתם חשים שגם אתם מתחילים להזדקן. כאן, גיל הפרישה כבר לא נראה כמו משהו רחוק, אלא הוא מתחיל ללבוש צורה ממשית, הוא עוד איננו ממש מעבר לפינה, אבל אתם כבר יודעים שהוא שם ושאתם עשויים (עלולים?) להגיע גם אליו.

מבחינה פיננסית, מומלץ לבצע תכנון פרישה מוקדם ככל האפשר (אפילו בשנות ה-30 לחייכם), אבל ברור, כי מבחינת המוכנות המנטלית לכך, אתם תבצעו תכנון פרישה ברגע שתבינו שכל יום שעובר, מקרב אתכם אל מחיה על בסיס אותה קצבת אזרח ותיק שסכומה 1,531 ₪ בחודש.

בשורה התחתונה, מספיק לקרוא בעיתונים על מצבם של הקשישים כיום בארץ, על מנת שלא לרצות להגיע למצב זה. ביצוע תכנון פרישה מוקדם ככל האפשר בלוויית אנשי מקצוע מהימנים ומנוסים, יכול ליצור הבדל של שמיים וארץ ברמת החיים שלכם לאחר היציאה לגמלאות. טמינת הראש בחול איננה דרך התמודדות מומלצת עם הבעיה, מכיוון שבכל יום שעובר, אתם מפספסים עוד הזדמנות לעבות באופן משמעותי את הסכום החודשי אותו תקבלו בעת הפרישה.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח