תכנון פנסיה - לבד או דרך סוכנות ביטוח?

תכנון פנסיה - לבד או דרך סוכנות ביטוח?

תכנון פנסיה - לבד או דרך סוכנות ביטוח?

ישנם דברים רבים בחיים שלנו שאפשר (ואפילו משתלם) לעשות אותם בעצמנו, בלא עזרת איש מקצוע. למשל, אין בעיה לצבוע את קירות הבית שלכם לבד, לאפות עוגה, להכין ארוחת גורמה, או אפילו לבנות מכונית או אופניים חשמליים שנוסעים לא רע. לעומתם, ישנם דברים שרצוי שנוותר בהם על הרצון לחסוך בתשלום שכרו של איש המקצוע, נוותר על גישת ה-DIY ונעשה לעצמנו את הדבר ההגיוני ביותר וניעזר בשירותיו של איש מקצוע. על הדברים הללו נמנים דברים כמו ייצוג עצמי במשפט, ניהול חשבונות של העסק, תכנון הבית שלכם לגמרי בעצמכם ודוגמאות נוספות. האם תכנון פנסיה הוא משהו שאתם יכולים לעשות לגמרי בעצמכם, או שמא אתם זקוקים לגוף מקצועי, כמו סוכנות ביטוח, לשם כך?

יודעים מה?

הנה מספר דברים שכנראה לא ידעתם על הפנסיה שלכם, ואם לא תיעזרו בגוף מקצועי, סביר להניח שלא תדעו אותם, אבל לא רק אותם לא תדעו, אלא עוד דברים רבים אחרים:

שיעורי ההפקדות לקרן פנסיה לעצמאים:

מינימום הפקדה חודשית לקרן פנסי לעצמאים נכון לשנת 2017:

  • עד להכנסה של 4,836.5 ₪ (חצי מהשכר הממוצע במשק) - 4.45% הפקדה חובה, הפקדה חודשית מקסימלית למדרגה זו היא 215 ₪.
  • עד להכנסה של 9,673 ₪ (השכר הממוצע במשק) - 12.55% הפקדה חובה, הפקדה מקסימלית למדרגה זו היא 607 ₪, וההפקדה הכוללת הינה 822 ₪ לחודש.
  • מעל להכנסה של 9,673 ₪ - אין תחשיב אחוזים להפקדה נוספת, ההפקדה הכוללת הינה 822 ₪ לחודש.

תקרת ההפקדה לעצמאים לקרן הפנסיה נכון לשנת 2017:

  • אחוז ההפקדה המרבי המזכה בהטבה במס הכנסה הינו 16.5% וסכום ההפקדה השנתי המרבי המזכה בהטבות במס הכנסה עומד על 34,056 ₪.

תקרות הפקדה לקרן פנסיה לשכירים לשנת 2017:

  • אחוזי ההפקדה המרביים המזכים בהטבות במס הכנסה - 22.83% מהשכר שנחלקים ל-7% הפקדות עובד, 7.5% הפקדות מעסיק לתגמולים ו-8.33% הפקדות מעסיק לפיצויים.
  • תקרת שכר הפקדות מעסיק עד ל-7.5% אשר ממנה לא ייחשבו לעובד כ"הכנסה חייבת במס" עומדת על 24,183 ₪ (250% מהשכר הממוצע במשק).

הפקדה לקרן פנסיה של שכירים שהם גם עצמאים:

  • שכירים שהם גם עצמאים נהנים מהטבות מס בשלב ההפקדה (כמו שכירים) בהתאם לגובה השכר שלהם. בנוסף לכך, הם יכולים להפקיד עד תקרת ההפקדות לעצמאים (16%) על הכנסתם הקובעת, בתנאי שהם אינם עוברים את סכום ההפקדה השנתי המרבי לעצמאים (כזכור - 34,056 ₪ בשנת 2017).

עבור עצמאים, כל ההפקדות לקרן הפנסיה פטורות ממס על רווחי הון:

  • הטבות המס שמעניקה המדינה לעצמאים בקרן הפנסיה משמעותיות, ועשויות להגיע ללמעלה מ-10,000 ₪ בשנה. הטבת המס שעשוי עצמאי המפקיד את סכום ההפקדה השנתי המרבי לעצמאים, זוכה בהטבת מס בגובה של 10,774 ₪ (כ-32%) על הפקדות אלה.

הטבות המס לשכירים:

  • הטבות המס אשר מקבלים שכירים בעת ההפקדה לקרן פנסיה נחלקות לשניים: הפקדה חודשית של עד 602 ₪ עשויה לזכות את המפקיד בהחזר של 35% (עד 211 ₪) וניכוי - הקטנת ההכנסה החייבת במס בהתאם לסכומים המופקדים לפנסיה. גובה ההטבה מחושב ע"פ מכפלת הסכומים המופקדים בשיעור המס השולי של המפקיד.

הפקדה מקסימלית לשכירים משפרת את תנאיהם:

  • סכום ההפקדה המינימלית (על ידי המבוטח) לקרן פנסיה לשכירים עומד על 6% מהשכר ותקרת ההפקדה על 7%. הגדלת שיעור ההפקדה למקסימום עשויה להגדיל את הטבת המס המתקבלת במאות ₪ בשנה ואת סכום הפנסיה העתידי בעד ל-10%.

בעלי שכר גבוה מהממוצע יכולים לפצל בין רכיבי התגמולים לרכיב הפיצויים

הפקדת רכיבי התגמולים לקרן הפנסיה ואת רכיב הפיצויים בקופת גמל, מאפשר שמירה על כיסוי ביטוחי מקסימלי בתוספת פיצוי הוני מקופת הגמל במקרה של מוות (במקביל לקבלת קצבת השארים מקרן הפנסיה).

חוסר ידיעת המצב לאשורו עלול להעלות אתכם על מסלול התרסקות:

  • חוסכים רבים אינם מחשבים כמה הם עתידים לקבל בעת שהם ייצאו לפנסיה (מהו הכיסוי הפנסיוני), אלא מסתפקים בידיעה כי סכום כלשהו יורד ממשכורתם בכל חודש. כתוצאה מכך, בעת היציאה לפנסיה הם מופתעים לגלות כי אותם כספים שנצברו, אינם מספיקים להם כדי לחיות ברמת החיים הקודמת שלהם, ואפילו לא קרוב אליה.
  • החלפתם מקום עבודה? לא בטוח שקרן הפנסיה שלכם עברה יחד איתכם!

אמנם, על פי החוק, מעסיק מחויב להמשיך להפקיד לחיסכון לפנסיה ממעסיק קודם ללא המתנה, אבל, ברור שלא כל המעסיקים יטרחו לברר אם אכן קיימת ברשותכם כבר קרן כזו. כך שסביר להניח שימתין חצי שנה מתחילת ההעסקה, ורק אז יתחיל להפקיד לקרן כלשהי, לישנה או לקרן לפי בחירתו. במצב כזה, מבוטח עלול לאבד את הוותק שנצבר בזמן המעסיק הקודם, ולשלם דמי ניהול גבוהים בקרן הישנה הקיימת. אתר הר הכסף של רשות שוק ההון יכול לסייע לכם בבירור מהסוג הזה.

חיסכון פנסיוני איננו תוכנית חיסכון רגילה!

מבוטחים רבים נוטים לשכוח כי כספי הפיצויים הסגורים בקרן פנסיה אינם תוכנית חיסכון רגילה, ולכן, כשנדרש להם סכום כסף גדול, הם מושכים אותו משם. טעות גדולה!

ראשית, משיכת כספי חיסכון פנסיוני גוררים איתם מיסוי של 35% על משיכה לפני הגעה לגיל הפרישה. שנית, משיכה כזו עלולה להקטין את הקצבה העתידית ב-40% ואף יותר! כך שאולי יהיה לכם מטבח משופץ, אולם לא יהיה לכם את הסכום הנדרש כדי למלא את המקרר במזון...

בשורה התחתונה

אם מצאתם ברשימת הנקודות שציינו ולו נקודה אחת שלא ידעתם, סימן שכדאי לכם לבצע את תכנון הפנסיה שלכם עם גוף מקצועי כסוכנות ביטוח, מאחר וכל אחת מהנקודות שהעלינו כאן (ונוספות שקצרה היריעה מלהזכירן) עלולה להיות אקוטית, כאשר מדובר בדרך שלכם להבטיח לעצמכם ולמשפחתכם את רמת החיים המתאימה לאחר פרישתכם מהעבודה.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח