הכל אודות תקרת הפקדה לקרן פנסיה

הכל אודות תקרת הפקדה לקרן פנסיה

הכל אודות תקרת הפקדה לקרן פנסיה

אם הצטרפתם לקרן פנסיה, ופתאום, בערך במחצית השנה גיליתם שנפתחה לכם עוד קרן פנסיה נוספת, אליה מועבר חלק מהשכר, ברכותינו, פגשתם את תקרת הפקדה לקרן פנסיה. מהי תקרה זו? במה היא תלויה? כיצד היא נוצרת כך פתאום? האם מדובר במשהו שצריך להדאיג אתכם? משהו שאתם צריכים לעשות משהו לגביו? הפעם, החלטנו למקד את זרקור המידע שלנו על הגורם המסתורי הזה המכונה תקרת הפקדה לקרן פנסיה.

מהי תקרת הפקדה לקרן פנסיה?

משרד האוצר מטיל מגבלות מקסימום על ההפקדה לקרן פנסיה חדשה, כאשר הרף העליון שלה עומד על סכום שגובהו 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק. היות, ובשנת 2017, השכר הממוצע במשק עמד על 9,673 ₪, ההפקדה החודשית המרבית לקרן פנסיה מקיפה הנגזרת משכר זה היא 3,966 ₪. כל הפקדה שמעבר לתקרת הפקדה זו, תועבר באופן אוטומטי לקרן פנסיה משלימה, המתנהלת באותה חברה בה מנוהלת הקרן המקיפה.

ועכשיו, בואו נדבר במספרים!

מהם שיעורי ההפקדות לקרן פנסיה לעצמאים?

הנה מדרגות המינימום הפקדה חודשית לקרן פנסיה לעצמאים, נכון לשנת 2017 (זמן כתיבת מאמר זה):

עד להכנסה של 4,836.5 ₪ בחודש (חצי מהשכר הממוצע במשק) - 4.45% הפקדה חובה, ההפקדה החודשית המקסימלית למדרגה שכר זו עומדת על 215 ₪.

עד להכנסה של 9,673 ₪ בחודש (השכר הממוצע במשק) - 12.55% הפקדה חובה, ההפקדה המקסימלית למדרגה זו עומדת על 607 ₪. ההפקדה הכוללת עומדת על 822 ₪ לחודש.

מעל להכנסה של 9,673 ₪ בחודש - אין תחשיב אחוזים להפקדה נוספת, הפקדה כוללת עומדת על 822 ₪ לחודש.

מהי תקרת ההפקדה לעצמאים לקרן הפנסיה נכון לשנת 2017?

אחוז ההפקדה המרבי אשר מזכה בהטבה במס הכנסה עומד על 16.5%, כאשר סכום ההפקדה השנתי המרבי לזיכוי בהטבות במס ההכנסה הינו 34,056 ₪.

מהן תקרות ההפקדה לקרן הפנסיה לשכירים לשנת 2017?

אחוזי ההפקדה המרביים המזכים בהטבות במס הכנסה - 22.83% מהשכר (אשר מתחלקים ל-7% הפקדות העובד, 7.5% הפקדת המעסיק לתגמולים ו-8.33% הפקדת המעסיק לפיצויים).

תקרת השכר אשר הפקדות המעסיק עד ל-7.5% ממנה לא ייחשבו עבור העובד כ"הכנסות חייבות במס" הינה 24,183 ₪ (250% מהשכר הממוצע במשק).

מה בנוגע לתקרות החלות על הפקדה לקרן פנסיה של שכירים שהם גם עצמאים?

שכירים שהם גם עצמאים נהנים מהטבות מס בשלב ההפקדה (בדומה לשכירים) בהתאם לגובה שכרם. בנוסף, ביכולתם להפקיד לקרן פנסיה עד לתקרת ההפקדות לעצמאים (16%) על הכנסתם הקובעת, וזאת, בתנאי שהם אינם עוברים את סכום ההפקדה השנתי המרבי שנקבע להפקדות העצמאים (נכון למועד כתיבת המאמר, כזכור - 34,056 ₪).

מהם התמריצים שמעניקה המדינה למפקידים העצמאים?

עבור העצמאים, כל הפקדות קרן הפנסיה פטורות ממיסוי על רווחי הון. עצמאי המפקיד את סכום ההפקדה השנתי המרבי הקבוע לעצמאים, יזכה בהטבת מס שגובהה 10,774 ₪ (כ-32%) עבור הפקדות אלה. חייבים להודות שמדובר בסכום נאה!

ומה עם השכירים? האם להם לא מגיעות הטבות מס?

עבור השכירים, הטבות המס המתקבלות בעת הפקדה לקרן פנסיה נחלקות לשני חלקים: הפקדה חודשית של עד 602 ₪ יכולה לזכות את השכיר המפקיד בהחזר של 35% (עד ל-211 ₪) ובניכוי - כלומר, בהקטנת ההכנסה החייבת במס, בהתאם לסכומים המופקדים לקרן הפנסיה. גובה הטבה זו מחושב ע"פ מכפלת הסכומים המופקדים בשיעור המס השולי החל על השכיר/המפקיד. בנוסף לכך, ההפקדה המקסימלית משפרת את תנאי הפנסיה של המפקידים השכירים - סכום ההפקדה המקסימלית לשכיר המפקיד בעצמו עומד על 7% והמינימלי על 6% מהשכר החודשי, אבל אותו אחוז בודד של הפרש יכול להגדיל את סכום קצבת הפנסיה העתידית בעד ל-10% ואת הטבת המס שיקבל המפקיד במאות שקלים בשנה.

בשורה התחתונה

בין אם אתם שכירים ובין אם אתם עצמאים, אם אתם מבצעים את החישוב שלכם נכון (ואנחנו מאמינים שאתם אכן עושים זאת), נראה, כי ההפקדות המקסימליות לקרן הפנסיה יכולות להעניק לכם הטבות רבות ולהעלות את סכום קצבת הפנסיה החודשית שתקבלו לאחר הפרישה לגמלאות. וכאן, נעצור לרגע, ונזכיר שוב, עד כמה רבה חשיבותה של ההפרשה לקרן הפנסיה. אמנם, מדובר בהפקדות המעוגנות בחוק, ואמנם, אף אחד מאיתנו איננו אוהבים שהמדינה מכתיבה לו להיכן לנתב את כספו, שכר עמול, זה שהרוויח בזיעת אפיו, אבל קרן הפנסיה נועדה על מנת להבטיח לכם את רמת החיים לה אתם רגילים כיום, כאשר אתם במלוא אונכם, עובדים והמשכורת החודשית מופיעה כסדרה מידי חודש בחודשו בחשבון הבנק שלכם. יש לזכור, כי הפרישה לגמלאות, פירושה הפסקת העבודה (ומן הסתם, גם הפסקת תשלום השכר שלכם). אם אינכם רוצים לבלות את התקופה שאחרי הפרישה לגמלאות בתנאים לא-תנאים ובעוני, אין זה משנה בני כמה אתם כיום, כבר עכשיו מומלץ להתחיל לחשוב ולהיערך לפרישה.

טיפ אחרון לסיום

נכון, לכאורה, על פני השטח, המוסד לביטוח לאומי מעניק לכם זכאות לקבלת קצבת זקנה. אבל, לאור התגליות האחרונות, הנוגעות להתנהלות כלכלית לא אחראית מצד המוסד, לא מומלץ לסמוך עליו בכל הנוגע לשמירת האינטרסים שלכם, לא כל שכן, כאשר אתם תהיו במצב פגיע ורגיש לעת זקנתכם. מה גם, כמות שזה נראה, כי, במידה ואתם כיום בשנות ה-30 לחייכם, לא בטוח כי בעוד שלושה עשורים ומחצה, בעת שתגיעו לגיל הפרישה, למוסד לביטוח לאומי יהיו את הסכומים הנדרשים, על מנת לשלם להמוני הפורשים החדשים.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח