האם כל סוכן ביטוח פנסיוני הוא גם מתכנן פנסיה?

האם כל סוכן ביטוח פנסיוני הוא גם מתכנן פנסיה?

האם כל סוכן ביטוח פנסיוני הוא גם מתכנן פנסיה?

אנשים רבים כלל אינם מודעים לשוני בין סוכן ביטוח פנסיוני למתכנן פנסיה והאם סוכן הביטוח רשאי לעסוק גם בתחום זה. בשנת  2005 קבעה ממשלת ישראל על פי חוק, מי רשאי לקבל רישיון בתחום החסכונות הפנסיוניים, כך שהנושא איננו פרוץ ואיננו נתון לפרשנות.

אי בקיאות של קהל החוסכים

לא מעט אנשים מוצאים עצמם מבולבלים לנוכח המצב, ואינם מוכיחים בקיאות יתירה בנושא. מן סתם, קיימות תוכניות פנסיה רבות, לכל אחת יתרונות וחסרונות משלה, ונשאלת השאלה באיזה מהן לבחור? לא רק זאת, בתחום זה עוסקים כמה אנשי מקצוע אליהם יש לפנות.

סוכני ביטוח

בתחום החסכונות הפנסיונים מעורבים הן סוכני ביטוח והן מתכנני פנסיה. ומהו סוכן ביטוח פנסיוני? מתפקידו למכור ללקוחות פוליסות ביטוח, וכמובן שהם מעוניינים לגזור עמלות. לא רק זאת, מכיוון שסוכני הביטוח אינם עוסקים בתכנון פנסיוני, על פי החוק הם אינם מוגדרים כגורם אובייקטיבי.

מתכנני פנסיה

כאן כבר מדובר בתפקיד שונה. הלקוח משלם בעבור השירות, אולם המתכנן הפנסיוני דואג היטב לאינטרסים של הלקוח, הוא מקצועי ובעל ידע רב בנושא. לעומת סוכני הביטוח ושוב על פי חוק, מתכננים פנסיוניים, כן מוגדרים כגורם אובייקטיבי.

מהו תפקידו של סוכן הביטוח?

סוכני ביטוח מתפקידם לשווק ללקוחות פוליסות והם חייבים להיות בעלי רישיון. למעשה תפקידם הוא למכור תוכניות ביטוח כמו ביטוחי חיים, אובדן כושר עבודה, ביטוח פנסיוני ועוד.

על השוני בין תכנון פנסיוני לפוליסת ביטוח

בין סוכני הביטוח ומתכנני הפנסיה, קיים שוני. התכנון הפיננסי הוא אובייקטיבי לחלוטין ועל איש המקצוע לדאוג אך ורק לאינטרסים של הלקוחות. לעומת זאת, אמנם ניתן למצוא סוכן ביטוח הנחשב לאמין, אולם הוא איננו בעלי זיקה מיוחדת ללקוחות, והאינטרסים שלהם הם לא בראש מעייניו. הוא גם לא נחשב לגורם אובייקטיבי.

מתפקידו של הסוכן לדאוג בראש ובראשונה לאינטרסים הכלכליים של חברת הביטוח. הוא זכאי ליהנות מעמלות ותשלומים אך אין הוא רשאי לגבות מחיר מהלקוחות. לעומת זאת, מתכנני פנסיה כן גובים תשלום. הם אינם נמצאים תחת פיקוח כלשהו של גופים פנסיונים אשר דורשים מהם לפעול על פי האינטרסים שלהם, ולכן הייעוץ הניתן ללקוחות הוא אכן אמין ואובייקטיבי. בקצרה – קיימים הבדלים שלא ניתן להתעלם מהם בכל הקשור לסוכני ביטוח ומתכנן פנסיוני.

האם סוכן ביטוח יכול לשמש גם כמתכנן פנסיוני?

מסתמן שקיים שינוי מגמה. הלשכה המייצגת את כלל סוכני הביטוח, הגישה בקשה על מנת שאלה יוכלו לעסוק גם בתכנון פנסיוני, והסיבה היא די ברורה. בדרך זו הם יהיו רשאים לגבות מהלקוחות עמלה. בנוסף, לסוכני ביטוח סטטוס מעט שונה מזה של מתכננים פנסיונים. הם מודעים היטב לעובדה שהם אינם נחשבים לגורם אובייקטיבי, מה שעלול לפגוע בפרנסתם, זאת בהשוואה למתכנן פנסיוני הנחשב לאמין יותר ונאמן ללקוחותיו.

השאיפה להרוויח יותר

במהלך השנים בוצעו רפורמות רבות בנושא פוליסות הביטוח אשר נועדו למטרות חיסכון, ולכן העמלה אותה מקבל הסוכן גם היא פחתה. מן הסיבה הזו, תכנון פנסיוני מבוקש יותר, הוא בעל תדמית חיובית, וזוהי הזדמנות בעבור הסוכנים לגבות מהלקוחות עמלת טרחה ולייצגם בצורה אובייקטיבית.

תכנון פנסיוני ומה נדרש מהיועץ?

כל מי שעוסק בתחום חייב להיות בעל רישיון. כך גם לגבי סוכני ביטוח, ועל מנת לקבלו, יש לעבור בהצלחה יתירה את הבחינות. זאת ועוד, על המתכנן הפנסיוני להתמחות במשך חצי שנה. עוד טרם תקופת ההתמחות, עליו לפנות לעו"ד ולהציג בפניו מכתב בו הוא מתחייב להליך כאשר מסמך זה חתום ע"י האחראים על ההתמחות. עם תום המבחנים, היועץ רשאי לקבל את רישיונו ולעסוק בתחום.

מדוע כה חשוב לפנות ליועץ?

העתיד של לא מעט אנשים לוטה בערפל, במיוחד בכל הקשור לעת תקופת הפרישה מהעבודה. אדם שאיננו בעל ניסיון וידע, לא יוכל לתכנן בצורה נכונה את עתידו של הלקוח לקראת זקנה. כל אחד מחליט בעצמו אל מי הוא פונה, אולם התייעצות עם גורם מקצועי הינה חשובה מאין כמותה ועשויה לשנות את העתיד הפיננסי. הרי ערוצי ההשקעה הם כה רבים, ולא תמיד פשוט למצוא את האחד המתאים לכם ולצרכיכם יותר מכולם. כמובן, ניתן לשלב בין כמה ערוצי השקעה. ההמלצה החמה היא לפנות ליועץ כבר בשנות ה -20 ולא להמתין ליום המחר.

בחירה נכונה של איש מקצוע

במדינת ישראל עובדים לא מעט מתכננים פנסיונים, ולכן הבחירה איננה קלה. רצוי בראש בראשונה לבקש מאיש מקצוע לראות את תעודת הרישיון שלו, כך תדעו שאיננו מתחזה. בנוסף, רצוי לברר עמו מהו הוותק שלו בתחום, עד כמה הוא בעל ניסיון, נושא זה נמדד גם על פי הבקיאות שלו במסלולים השונים והאם הוא מודע לשינויים בחוקים ותקנות? בנוסף, יש לבדוק כי הוא עושה שימוש בתוכנות מתקדמות למטרה זו, המאפשרות דיוק מרבי.

חסרונות

לא כל היועצים הפנסיונים הם בעלי משרד פרטי, חלקם מועסקים בבנקים. לאלה קשר מוגבל עם סוכנויות ביטוח או גופי השקעות, הם עובדים עם גורמים המחויבים לשלם עמלה, מה שפוגע ברמת האובייקטיביות שלהם. לא רק זאת, לא תמיד הבנקים דואגים להעסיק מתכנני פנסיה להם די ויותר ניסיון, מה שעלול לפגוע בלקוחות. אולם חשוב להבהיר, יועץ פנסיוני בעל משרד משלו, יגבה תשלום בניגוד לבנקים.

האם העלות היא גבוהה?

מכיוון שלא מעט אנשים עוסקים בתכנון פנסיוני, קיימת תחרות על כיסם של הלקוחות מה שמיטיב עם הצרכנים. ישנם יועצים הגובים פחות כסף וחלקם גובים הרבה יותר. המחיר גם תלוי בניסיונו של היועץ ובמספר שנות הוותק שצבר. כמו כן העניין תלוי בתיק הלקוח. ככלל, יועצים גובים סכום נמוך יותר מרווקים או אנשים החיים בגפם, וכאשר מדובר בזוג נשוי, המחיר יעלה, הוא תלוי בכמה פרמטרים, וקיימות גם הוצאות נלוות. הסכום הממוצע לייעוץ הוא בשיעור של 4000 ₪ לערך ואף הרבה יותר, כל מקרה לגופו.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח