סוגיית הפנסיה לעצמאיים בישראל

סוגיית הפנסיה לעצמאיים בישראל

סוגיית הפנסיה לעצמאיים בישראל

לא קל להיות עצמאי בישראל והראייה לכך היא שיש יותר מידי עצמאיים שהעסק שלהם לא צלח והם נאלצו לסגור אותו. עצמאי שלא כמו שכיר צריך לדאוג להמון דברים, החל בייצור המוצר דרך השיווק שלו וכלה בהנהלת חשבונות, ניהול עובדים, עבודה מול ספקים וכדומה אך ההתנהלות הכלכלית היא הקשה מכל. יש עצמאיים שנלחמים כל הזמן בשביל להרוויח ונמצאים במצב בו תזרים המזומנים שלהם שלילי בשל קבלת תשלומים מאוחרת מהלקוחות מצד אחד אל מול תשלומים מוקדמים לספקים שלהם. לכל אלו נוספים תשלומים שונים כמו מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ ואחרים שמקשים על העסק עוד יותר להתנהל.

בסופו של דבר עם כל ההורדות הללו והקושי להרוויח קשה להפקיד באופן קבוע גם לפנסיה מה שעלול ליצור בעיה קשה בעתיד. העצמאי לא משאיר שום דבר בצד ובסופו של דבר הוא מגיע לגיל פרישה, ובגיל הפרישה אין לו פנסיה והוא צריך להתקיים מהביטוח הלאומי. מדינת ישראל מכירה בבעיה הזו ומשנת 2017 חלה חובה על כל עצמאי להפריש מרווחיו לפנסיה. המדינה מבינה את הקושי בתשלום נוסף לכל אלו שהוזכרו ובהתאם הפחיתה מעט את שיעור תשלומי הביטוח הלאומי לעצמאיים. המטרה – שלא יהיה מצב בו עצמאי מגיע לגיל פרישה בלי שיש לו בטחונות, בלי שיש לו קיצבה חודשית שתבטיח את קיומו ותמנע ממנו מצבים קשים ואפילו עוני.

מהי הפנסיה

הפנסיה היא גמלה המשולמת בצורת אנונה אצל עובדים שכירים. הפנסיה נקבעת על פי פרמטרים שונים כמו גודל השכר, שנות ההפרשה לפנסיה וכדומה ובסופו של דבר היא אמורה להיות משולמת בכל חודש לאחר גיל הפרישה מה שמבטיח הכנסה עד היום האחרון. אצל שכירים ההפרשה לפנסיה מתחלקת לשניים, חלק הגמלה וחלק הפיצויים וההפרשה מתקיימת גם אצל העובד וגם אצל המעביד. מטרת הפנסיה היא אם כן בשביל שניתן יהיה להתקיים לאחר גיל הפרישה אך ניתן לעשות בה שימוש גם במקרה של נכות, או במקרה מוות אז השארים מקבלים את מה שנצבר. בסופו של דבר תשלום הפנסיה לאחר פרישה הוא עד 70% מהשכר שהיה בשנות העבודה.

כמה עצמאיים צריכים להפריש?

החל משנת 2017 הפרשה לפנסיה אצל עצמאיים הינה חובה כפי שציינו, ומי שלא יפריש צפוי לקבל קנסות. תשלום הפנסיה מתחלק לשניים, יש את חלק ההכנסה שהינו עד מחצית השכר הממוצע במשק ועליו העצמאי צריך להפריש 4.45%, ויש את חלק ההכנסה שהינו מעל מחצית השכר הממוצע במשק שעליו העובד צריך להפריש 12.55%. אם ניקח לדוגמא הכנסה חודשית של עצמאי של 5000 ₪, נראה שעבור חלק ההכנסה שהינו עד מחצית השכר הממוצע במשק עליו לשלם 4.45% שהם 213 שקלים, ועל חלק ההכנסה שהינו מעל למחצית השכר הממוצע במשק צריך להפריש 12.55% שהם 29 שקלים. סה"כ במקרה כזה יפריש העצמאי 241 שקלים.

בטחון למקרה של אבטלה

כפי שציינו בישראל יש לא מעט עסקים שנסגרים, עסקים שעלולים להביא את בעליהם למצב כלכלי עגום ואף עד כדי עוני, בעיקר בגלל שעסקים שנסגרים גוררים איתם בדרך כלל חובות של בעל העסק. המדינה בהחלטה על חובת ההפרשה לפנסיה אצל עצמאיים לקחה גם את זה בחשבון, וחילקה את ההפקדה לשניים – שני שלישים ושליש. שני השלישים הראשונים של ההפקדה מופקדים לטובת רכיב התגמולים מה שאומר שזהו הסכום שיישאר עם העצמאי לטובת גיל הפרישה, והשליש השלישי הוא שליש שמופקד לסיוע במצב של אבטלה. כך במצב של סגירת העסק על ידי העצמאי ואיבוד כושר ההשתכרות, הוא יוכל למשוך את מרכיב האבטלה מהפנסיה שנצברה מה שייתן לו שקט לפחות לכמה חודשים עד שימצא עבודה חדשה כשכיר או עד שיפתח עסק חדש ויוכל להתפרנס מהם.

מי לא חייב להפקיד?

החוק גם מגדיר את מי שלא חייב להפקיד לקרן פנסיה. הראשון הוא מי שנמצא עדיין בתוך 6 החודשים הראשונים מאז פתיחת העסק שלו מה שמוגדר על ידי רישום העסק במע"מ, השני הוא מי שעדיין לא מלאו לו 21 שנים או מי שמעל לגיל פרישה מוקדמת לפנסיה והשלישי הוא מי שמלאו לו 55 שנים לפני ה-1.1.2017 שאז החלה חובת ההפרשה לפנסיה לעצמאיים.

האם ניתן להגדיל את ההפרשה?

מה שציינו כאן זה מינימום ההפרשה שכל עצמאי חייב להפריש בהתאם לשכר שלו ובהתאם לשכר הממוצע במשק. אך פנסיה כזו היא פנסיה נמוכה מה שיכול ליצור לא מעט בעיות לאחר גיל הפרישה והמדינה מכירה בחשיבות של הפקדה כמה שיותר גדולה בשביל פנסיה כמה שיותר גדולה בעתיד ולכן היא מעודדת את העצמאיים להגדיל את ההפרשה מעבר למינימום הנדרש על ידי הטבות מס.

איפה אפשר להפקיד?

אז איפה עצמאי יכול להפקיד את כספי הפנסיה אותם הוא מפריש? איפה שהוא רוצה. כל עצמאי רשאי לבחור את מוצר החיסכון הפנסיוני וזה יכול להיות ביטוח מנהלים, קופת גמל לחיסכון, קרן פנסיה וכדומה ורק הוא זה שיבחר באיזו חברה להפקיד. בנוסף, ניתן לבחור בקרנות הפנסיה שנבחרו כברירת מחדל.

להפקיד היום ולקבל בבוא היום...

רובינו מתקשים לראות קדימה, מתקשים להבין את הצורך לדאוג כבר עכשיו לעתיד שלנו ובעיקר אם אנו עצמאיים שטרודים באין סוף דברים ומשלמים אין סוף הוצאות. אך המדינה כן רואה את החשיבות של היציבות הכלכלית גם בעתיד וגם של העצמאי ולכן חוקק החוק המחייב כל עצמאי להפקיד כספים לפנסיה. גם מי שמפקיד את הכספים הללו באי רצון כדאי שיבין שבסופו של דבר זה בשבילו, זה יאפשר לו לחיות בכבוד גם לאחר שייצא לפנסיה, וגם לאחר שכבר לא יוכל לעבוד פיזית ולכלכל את עצמו.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח