קרן פנסיה לעצמאיים מול קרן פנסיה לשכירים

קרן פנסיה לעצמאיים מול קרן פנסיה לשכירים

קרן פנסיה לעצמאיים מול קרן פנסיה לשכירים

היום כל עובד במדינת ישראל חייב להפריש לקרן פנסיה גם אם הוא שכיר וגם אם הוא עצמאי. אם בעבר רק שכירים היו חייבים להפקיד היום ההבנה היא שאם רוצים למנוע מצב בו אנשים שמגיעים לגיל פרישה לא יכולים לחיות בכבוד צריך לחייב את כולם להפריש. אין ספק שההפרשה לפנסיה מעיקה לפעמים בין אם רואים אותה בתלוש השכר ובין אם צריך לשלם אותה כעצמאי, אך המטרה שלה טובה וחשובה גם מהסיבה שהזכרנו כאן ומסיבות נוספות. הנה כמה הבדלים בין עצמאיים לבין שכירים בכל הקשור להפרשה לקרן הפנסיה, כמה עליהם להפריש ומהי החובה שלהם.

עצמאיים

עצמאיים אם כן לא היו חייבים להפריש לפנסיה עד לא מכבר ומתחילת שנת 2017 כל עובד עצמאי חייב להפריש מההכנסות ששלו. בינואר 2019 ייבדקו כל העצמאיים ומי שלא הפקיד בכלל או שלא הפקיד את כל הסכום אותו הוא חייב להפקיד , ייקנס. לפי חוק פנסיה לעצמאיים יש שתי מדרגות, מדרגה אחת היא עד חצי מהשכר הממוצע במשק שעליו על העובד להפקיד 4.5% והמדרגה השנייה היא מעל למחצית השכר במשק וההפקדה בגינה תהיה של 12.55%. חשוב כמובן לדעת שכמו אצל השכירים גם אצל העצמאיים אין בהפקדות לפנסיה מס רווח הון ומה שנצבר מתקבל כולו לאחר גיל פרישה.

מרכיב ביטוחי

אצל העצמאי הסיכון שיקרה משהו שיגביל אותו מלעבוד גדול יותר מאשר אצל השכיר וזו עוד סיבה למה צריך להפריש לפנסיה. שלא כמו הפקדה לחיסכון בבנק או בתיק השקעות הפרשה לפנסיה כוללת בתוכה מרכיבים ביטוחיים. זה אומר שאם יהיה מצב בו העובד הולך לעולמו או שהוא הופך לנכה ולא יכול לעבוד ניתן יהיה לעשות שימוש בכספים ויש בהם מרכיבים ביטוחיים.

מרכיב האבטלה

אחת הבעיות העיקריות של עצמאיים היא שהם לא זכאים לקבל דמי אבטלה במידה והם סוגרים את העסק או הופכים למובטלים מכל סיבה שהיא. המצב הזה שהיה עד כה היה מצב בעייתי מאוד, מצב בו עצמאי שהפסיק לעבוד לא יכול לחיות בכבוד. כאן נכנסת ההפרשה לפנסיה, אחת הסיבות שהיא כל כך חשובה לעצמאי היא שאם הוא הפסיק לעבוד כעצמאי והוא עכשיו מובטל הוא יכול לעשות שימוש בשליש מהכספים שנצטברו לו או בסכום משכורת של 3 חודשי עבודה הגבוה מבניהם. זה בהחלט מספק איזו שהיא רשת בטחון שלא הייתה קודם לכן וזה אומנם לא משתווה לדמי האבטלה שהשכירים מקבלים אך זה עדיין עדיף מכלום לכל הדעות.

שכירים

שכירים מחוייבים בהפקדות לפנסיה כבר שנים רבות והם עושים את זה דרך המשכורת שלהם מה שאומר למעשה שהמנהלים שלהם הם אלו שמחוייבים לדאוג לכך. ההפרשה לפנסיה אצל שכירים מתחלקת ל-3, יש את הפרשת העובד שעומדת על 6 אחוזים, יש את ההפרשה של המעסיק שעומדת על 6.5 אחוזים ובנוסף המעסיק מחוייב להפריש לפיצויים עוד 6 אחוזים מהשכר. ישנן כמובן הטבות מס על הפקדה לקרן הפנסיה עד סכום של 3966 ₪ לחודש או 22.83% מהשכר הנמוך ביניהם.

כמה דברים חשובים שעל העובד השכיר לדעת

  • היום שלא כמו בעבר כל עובד זכאי לביטוח פנסיוני ממקום העבודה שלו. אלו תנאים בסיסיים ומי שלא מקבל אותם רשאי לפנות לגורמים המתאימים ולדרוש את זה.
  • ממתי עובד זכאי לביטוח פנסיוני? אם הוא לא היה מבוטח לפני כן בביטוח פנסיוני הוא יתחיל להיות מבוטח לאחר שישה חודשי עבודה. האמור לעיל רלוונטי גם למי שהיה לו בעבר ביטוח פנסיוני אך הוא לא הפריש לפחות 5 חודשים לפני שהחל לעבוד במקום העבודה החדש וגם הוא זכאי לפנסיה רק לאחר חצי שנה. מי שהיה לו ביטוח פנסיוני במקום העבודה הקודם זכאי לביטוח פנסיוני כבר מיומו הראשון בעבודה אך המעסיק יכול להתחיל ולהפריש רק לאחר 3 חודשי עבודה והוא מחויב להפריש גם רטרואקטיבית.
  • רכיבי השכר שנחשבים לפנסיה – שכר יסוד, תוספת יוקר מחיה, תוספת וותק, תוספת משפחה, תוספת מקצועית או מחלקתית.
  • מהם הרכיבים שאינם נחשבים לחישוב ההפרשה לפנסיה – כל תוספת שהיא שאינה רכיב בסיסי כמו שעות נוספות, דמי הבראה, אחזקת רכב וכדומה.

ומה עם מי שרוצה להגדיל את ההפרשה שלו לפנסיה?

היום רבים מהעובדים השכירים מוטרדים מכך שההפרשה שלהם לפנסיה נמוכה מידי ובבוא היום הם ייהנו מתקציב פנסיה נמוך. החוק הולך גם לקראתם ועובדים שכירים שמעוניינים להגדיל את חלק העובד להפרשה לפנסיה זכאים לעשות את זה עד לגובה של 7% מהשכר וזה מחייב את המעסיק.

פיטורין

חלק הפיצויים נועד בדיוק למטרה הזו, במקרה שעובד פוטר הוא יהיה זכאי למשוך את מרכיב הפיצויים מהפנסיה שלו ויוכל לעשות בו שימוש כרצונו. מקרה כזה הינו אר ורק אם המעסיק החליט להפריש את מלוא פיצויי הפיטורין המותרים בחוק מה שעומד היום על 8.33% מהשכר. במידה ולא, העובד יקבל פיצויים בהתאם ולא מקרן הפנסיה.

פנייה לאיש מקצוע בתחום

בין אם אתם שכירים ובין אם אתם עצמאיים חשוב שלא תלכו "אוטומטית" לאן שמוליכים אתכם או במילים אחרות, אתם יכולים לבחור את קרן הפנסיה או את המוצר הפנסיוני שהכי יתאים לכם. בדיוק בשביל זה יש אנשי מקצוע בתחום שיודעים לנתח מה הכי כדאי ומה הכי משתלם, והמעסיק יהיה חייב להפריש בהתאם לבחירה שלכם. בחירת איש מקצוע מתחום הפנסיה חשובה מאין כמוה וגם אם אתם נדרשים לשלם על הייעוץ יכול מאוד להיות שבטווח הרחוק זה ישתלם לכם ולכן אתם חייבים את זה. אם יש לכם המלצה על יועץ פנסיוני מה טוב, חשוב שתבחרו איש מקצוע ראוי שיוכל באמת לסייע לכם.
 

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח