מי זכאי להחזר מס?

מי זכאי להחזר מס?

ההתנהלות מול משרדי הממשלה השונים איננה קלה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברשויות המס. התנהלות זו עלולה לערוך זמן רב, וכאשר היא מתנהלת באופן עצמאי של הנישום מול הרשויות, במרבית המקרים, סביר שבשלב כלשהו, אחרי 30 "לך ושוב" כאלה, אחרי שהוא מכיר את כל הפקידים שיכולים לסייע (וגם את כל אלה שבבירור לא ינקפו אצבע לעזור לו), נישום עלול להישבר ולוותר על החזר המס המגיע לו, גם כאשר מדובר בסכומים מכובדים למדי, וגם כאשר הוא זקוק לכסף (בינינו? מי מאיתנו לא ישמח לקבל כסף לא מתוכנן, גם כאשר מדובר, בסך הכל, בהחזר של כסף ששילמנו). התנהלות זו (כן, ניתן לומר בוודאות כי מדובר בהתנהלות סיסטמתית המעוגנת בנהלים), גורמת לכך שגם נישומים אחרים נרתעים מהדרישה לקבלת החזר, ומשכך, הם אפילו אינם חושבים להתחיל לבצע את הצעדים הנדרשים לקבלתו, בליוויים של אנשים מקצוע, לא כל שכן בעצמם. מה, שבשורה התחתונה, מותיר בכיסן של רשויות המס סכומים נאים למדי. כן, מסתבר שהבירוקרטיה משתלמת, רק לא לנו הנישומים, אלא לרשויות.

איך זה עובד? מדוע וכיצד נוצרת גביית-יתר?

מאחר ומרבית הבוגרים במדינת ישראל הם עובדים שכירים, והמיסוי על שכירים מורכב יותר (ולכן, גם מעניין יותר להבנה) נתמקד בו כרגע.

ממשכורתו של עובד העובד כשכיר במקום עבודה מסוים מנוכים מיסים. גובה המס שצריך להיות מנוכה מהשכר נקבע על בסיס מספר קריטריונים, שהעיקריים בהם הם מדרגת המס בו מדורג שכרו ונקודות הזיכוי העומדות לזכותו של העובד.

נקודות הזיכוי

נקודות הזיכוי, פירושן הפחתה מסכום המס שהעובד/הנישום חייב בתשלום. נכון לשנת 2018, שווי נקודת זיכוי הוא 216 ₪ לחודש כלומר 2,592 ₪ לשנה). משמעותן של נקודות הזיכוי היא כי מתוך מס ההכנסה שחייב העובד לשלם, מופחת הסכום ששווה למכפלת מספר נקודות הזיכוי העומדות לזכותו בשווי של נקודת זיכוי (כאמור, נכון לשנת 2018 - 216 ₪). כבסיס, כל תושב ישראלי זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי ואישה עובדת שהינה תושבת ישראל זכאית ל-0.5 נקודת זיכוי נוספת. מכאן, מתחיל התחשיב להסתעף ונקודות הזיכוי כוללות נקודות זיכוי להורים לילדים בעלי מגבלות, לעובדים הגרים באזורים מסוימים, לחיילים משוחררים, למשפחות שבראשן עומד הורה יחיד, למסיימי תארים אקדמיים ראשון שני ושלישי וגם למסיימי לימודים בתחומי לימוד מסוימים (כהוראה או רפואת שיניים) וכן הלאה. במידה ותרצו, תוכלו להיעזר במחשבון אתר רשות המיסים, כדי לבדוק את נקודות הזכות המגיעות לכם. וכאן, תוכלו כבר לזהות את הסיבה האפשרית הראשונה לצורך בהחזר מס - חישוב שגוי של נקודות הזכאות של העובד.

מדרגות השכר לשנת 2018

על פי לוח עזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה לשנת 2018 - רשות המסים

הכנסה חודשית ב-₪ - בטווח שבין לבין שיעור המס הכנסה מצטברת שנתית ב-₪ (בקירוב) שיעור המס
0-6,240 10% 74,880עד 10%
6,241-8,950 14% 74,881-107,400 14%
8,951-14,360 20% 107,401-172,320 20%
14,361-19,960 31% 172,321-239,320 31%
19,961-41,530 35% 239,321-498,360 35%
מכל שקל נוסף 47% מכל שקל נוסף 47%

חישוב החבות בתשלום מס הוא שנתי וחל מה-1 בינואר ועד ל-31 בדצמבר של כל שנה. ומכאן, עלולות לנבוע מספר סיבות אפשריות למצבים בהם תהיו זכאים להחזר מס: למשל, עובד שמשכורתו מגיעה ממספר מקומות עבודה ולא בוצע עבורו תיאום מס, עובד פוטר ולא עבד חלק משנת המס, עובד ששילם באופן עצמאי (שלא דרך משכורתו) לפוליסות המזכות אותו בהחזר (כביטוח חיים או קרן פנסיה) וכן הלאה.

אז מה הבעיה המרכזית?

הנקודה העיקרית הבולטת לעין היא כי הזכאות להחזר הינה עניין דינמי, בדיוק כמו המצב המשפחתי או התעסוקתי שלכם, ולכן, יש צורך בבדיקה מחודשת שלה אחת לשנה. עכשיו, מרבית השכירים מעדיפים שלא לעסוק בכך לאורך כל חייהם, אז אחת לשנה? וכך, מצטברים לזכותם סכומי החזר, שבשל תוקף התחולה של החזר המס (פרק זמן של עד לשש שנים), הם מפסידים אותם פעם אחר פעם.

כן, אנחנו יודעים, אף אחד איננו נהנה לעסוק בתחום בו אין לו שום מושג, וברור שלא ייחפז לפצוח בדרישת זכויותיו מול רשויות המס (שנחשבות, כאמור, כגוף כבד, בירוקראטי ושאיננו משתף פעולה או ידידותי לאנשים שמחוץ לו), אולם, מאחר ומדובר בכסף "עודף" ששילמתם ומגיע לכם, אולי כדאי להתאמץ ולחרוג ממנהגכם, כדי לבדוק האם, לפחות, עבור שש השנים האחרונות, אתם זכאים להחזר מס.

מתי אתם בטוח זכאים להחזר כזה?

אם בשש השנים האחרונות חלו שינויים דרסטיים בחייכם - שיניתם מקום עבודה, התחתנתם או התגרשתם, הולדתם ילד, עברתם לעיירת פיתוח או פרשתם לגמלאות, ישנו סיכוי מעל לסביר, שנקודות הזיכוי שלכם לא עודכנו, וכי שילמתם מס מעבר לסכומים שהיו אמורים להיגבות מכם. גם תשלומים זניחים, לכאורה, שביצעתם באופן חד פעמי (כתרומה) או מתמשכים (כביטוח הנלווה למשכנתא שלכם) או אפילו פעילות בשוק ההון, עשויים להצטבר לכלל החזר נאה, שאותו, אם לא תדרשו, בטוח שלא תקבלו.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח