כל מה שחשוב שתדע אודות קרן פנסיה לעצמאיים

כל מה שחשוב שתדע אודות קרן פנסיה לעצמאיים

​​​​​​בשנת 2017 נכנס לתוקפו חוק הפנסיה חובה לעצמאים, אשר מחייב עובדים עצמאים להפריש לקרן פנסיה. למרות שהחוק מחייב אתכם בסכום הפרשה מינימלי, מומלץ, אם באפשרותכם, להגדיל את ההפרשה לקרן הפנסיה, שכן הגדלה כזו מאפשרת לכם ליהנות מהטבות מס. חלק מהכספים הנצברים לאורך תקופת העבודה, יכולים לשמש כדמי אבטלה עבורכם, בתקופה שאינכם עובדים מסיבות שונות. העיקרון מאחורי כל המהלך הזה הוא פשוט ביותר - ככל חסכון, גם חסכון בקרן פנסיה פועל על עקרון צבירה תלוית זמן. לכן, ככל שתתחילו להפריש אל החיסכון הזה כספים מוקדם יותר, כך הסכום אותו תצברו לגיל הפרישה יהיה גדול יותר. ולאחר שהבנו את עיקרי הדברים, הבה נעמיק מעט יותר בפרטים.

מהן תקרות מינימום ומקסימום להפקדה לקרן פנסיה לעצמאיים?

את ההפקדה לקרן פנסיה מגבילות מגבלות המינימום והמקסימום המוטלות מטעמו של משרד האוצר, והן אלה הקובעות את הרף העליון והרף התחתון לסכומי ההפקדה החודשיים. סכומי מינימום ומקסימום אלה מצטברים לכדי הרפים השנתיים - העליון המותר לעצמאים והרף התחתון בו הם מחויבים. הרף העליון של ההפקדה לקרן פנסיה לעצמאים עומד על סכום שהוא 22.83% מהשכר הממוצע במשק כפול שניים. היות ובשנת 2018, השכר הממוצע במשק נקבע על 9,906 ₪, הרף העליון (התקרה) של ההפקדה החודשית המרבית לקרן פנסיה עומדת על 4,106 ₪ (או 22.83% מהשכר - הסכום הנמוך יותר מבין שניהם). אי לכך, כל סכום שיחרוג מעל לתקרת ההפקדה המוגדרת, יועבר לקרן פנסיה משלימה, אשר אף היא מנוהלת על ידי אותה חברת הביטוח אשר על ידה מנוהלת קרן הפנסיה המקיפה (העיקרית).

בואו נדבר במספרים!

מדרגות המינימום (הרף התחתון) אשר מוגדרות לצורך הפקדה חודשית לקרן הפנסיה לעצמאיים בשנת 2018 (עת כתיבת המאמר) הן:

עד להכנסה של 4,953 ₪ בחודש (חצי מהשכר הממוצע במשק לשנת 2018) - 4.45% הפקדה חובה, כשההפקדה החודשית המקסימלית למדרגה שכר זו הינה 220.41 ₪.

עד להכנסה של 9,906 ₪ בחודש (השכר הממוצע במשק לשנת 2018) - 12.55% הפקדה חובה, כשההפקדה המקסימלית למדרגה זו הינה 621.59 ₪. ההפקדה הכוללת עומדת על 842 ₪ לחודש (220.41 ₪ מהמדרגה הקודמת + 621.59 ₪ מהמדרגה הנוכחית).

מעל להכנסה של 9,906 ₪ בחודש - אין תחשיב אחוזים להפקדה נוספת, הפקדה כוללת עומדת על 842 ₪ לחודש.

מהי תקרת ההפקדה (הרף העליון) לעצמאים לשנת 2018 המזכה בהטבות?

אחוז ההפקדה המרבי אשר מזכה בהטבה במס הכנסה הוא 16.5%, וסכום ההפקדה השנתי המרבי המזכה בהטבות במס ההכנסה עומד על 34,452 ₪.

מה בנוגע לעצמאים שהם גם שכירים? מהן התקרות החלות על הפקדתם לקרן הפנסיה? עצמאים אשר הם, במקביל, גם עובדים שכירים (תתפלאו, יש הרבה יותר כאלה ממה שאתם יכולים לשער), אוחזים במקל משני קצותיו. מצד אחד, בדומה לעובדים שכירים, הם נהנים מהטבות המס בשלב ההפקדה, בהתאם לגובה השכר שלהם. מצד שני, בדומה לעצמאים, באפשרותם להפריש לקרן פנסיה עד לתקרת ההפקדות לעצמאיים (16.5%) על הכנסתם הקובעת. זאת, בכפוף לכך שהם אינם חורגים מסכום ההפקדה השנתי המרבי אשר נקבע להפקדות העובדים העצמאיים (שבשנת 2018, כזכור, נקבע על סך של 34,452 ₪).

טיפ קטן-גדול:

עם התקרבות סוף השנה, מומלץ לעצמאיים להתאמץ ולבצע את ההפקדות לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות שלהם. מלבד החיסכון המובן מאליו לעת הפרישה, ההפקדה לקרן ההשתלמות ולמוצרים הפנסיונים הנוספים (כקופת גמל או ביטוח מנהלים) מעניקה לכם הטבות מס, זיכוי וניכוי. מאחר ולא כולם מכירים את ההבדלים בין "ניכוי" ל"זיכוי", נסביר:

ניכוי פירושו הקטנת ההכנסה אשר חייבת במס. הטבה מסוג זה תקטין את ההכנסה אשר חייבת במס ויחד איתה אף תקטין את מס ההכנסה והתשלום למוסד לביטוח לאומי, אותם כולנו (שכירים ועצמאיים) מחויבים לשלם. שוויה של הטבת הניכוי תלוי במדרגת המס בה מוגדר העובד.

זיכוי פירושו הקטנת התשלום למס הכנסה אותו עליכם לשלם. תשלום מס הכנסה פוחת ב- 35% מהסכום שהפקדתם לקרן הפנסיה (לקופת הגמל או לתוכנית הביטוח).

בשורה התחתונה

ברור שאף לא אחד מאיתנו איננו מתלהב כאשר מכתיבים לו "מלמעלה" מה עליו לעשות עם כספו, אותו כסף שעמל קשה כדי להרוויח. אבל, ניתן להסתכל על הנושא גם מזווית ראיה אחרת, מהסיבה שבה מחייבת אותנו הממשלה להפריש את הכספים לקרן הפנסיה לעצמאים. מכאן, העניין נראה הרבה יותר מובן - בגילאים הצעירים יותר, באופן טבעי, אנחנו חיים את ההווה, והעתיד (לא הפיננסי ולא מסוג אחר) איננו נמצא בראש מעיינינו. הוא פשוט איננו מוחשי דיו בעינינו, ואל הגילאים המבוגרים יותר אנחנו מתייחסים כאל משהו הרחוק מאד מאיתנו, דבר שלא אמורה להיות לו שום נגיעה או השפעה על הדרך בה אנחנו מכלכלים את צעדינו כיום. לעיתים קרובות, ההכרה כי הפרישה לפנסיה נמצאת ממש מעבר לפינה, מגיעה מאוחר מידי מכדי שנוכל להיות מסוגלים להיערך לה במתינות וללא חיפזון או לחץ. חייבים לזכור, כי פרישה לגמלאות מלווה בהפסקת העבודה ובניתוק ממקורות ההכנסה הקבועים שלנו, ולכן, ככל שנקדים להיערך למצב זה בהקדם, כך נצליח טוב יותר להמשיך ולהחזיק, גם לאחר הפרישה, ברמת חיים זהה (או קרובה מאד) לזו אליה אנחנו רגילים כיום.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח