הכן את עצמך ליציאה לפנסיה

הכן את עצמך ליציאה לפנסיה

כמי שחיים בחברה המערבית, אנחנו מבלים חלק ניכר מאד משעות היום במקום העבודה שלנו. בהתאם לכך, מהווה מקום העבודה, לפחות עבור מרביתנו,  לא רק את מקור ההכנסה, אלא גם מוקד מערכות היחסים החבריות שלנו והמקורות לתחומי העניין ולתעסוקה. בגילאים הבוגרים יותר, רבים מאיתנו בונים את הגדרתנו העצמית דרך הקריירה שבנינו לנו, ודרך הדרך בה האחרים, הקולגות, הכפופים לנו או הממונים עלינו רואים אותנו. לא מפתיע, אם כן, כי היציאה לפנסיה, שפירושה פרישה מהעבודה, נחווית אצל אנשים רבים, לא רק כהקלה וירידה בעומס לוח הזמנים העמוס שלנו, אלא כמשבר ממש, שינוי שמלווה באינספור חששות, מרביתן חששות מהלא נודע. כך, לדוגמה, שיחה עם גמלאים טריים, לרוב, תעסוק בדרך בה הם ימלאו המוני שעות הפנאי שנוצרו להם פתאום, בדרך בה יוכלו לקיים את האינטראקציות החברתיות שלכם ובחששות בנוגע להשפעת הפרישה על מערכות היחסים המשפחתיות והזוגיות שלהם. עד לפני מספר עשורים, בעץ שתוחלת החיים הייתה קצרה יותר, יציאה לפנסיה לא נחשבה לנקודת שינוי משמעותית או לבסיס למשברים מכל סוג שהוא, ולכן, המודעות לה, לא כל שכן הדרכים להתכונן אליה לא היו קיימות. עם ההכרה אשר הולכת ומשתרשת כי פרישה מעבודה בגיל הגמלאות פירושה שינוי משמעותי בחייו של הפורש, והיא עלולה להביא עימה משבר ברבדים שונים, גדלה המודעות לצורך בהכוונה המתאימה לפורשים, תוך זיהוי גורמי הקושי העתידיים האפשריים ועיסוק בדרכים שבאמצעותן ניתן להיערך לקראתם.

הכנה ליציאה לפנסיה  - מה זה, בעצם, אומר? 

אנשים רבים שעבדו לאורך כל חייהם הבוגרים, מוצאים את עצמם משתוקקים ומחכים בכיליון עיניים ל"בטלה", למנוחה, לשלווה ולשעות הפנאי המרובות שעתידות להגיע לאחר היציאה לפנסיה. יחד עם זאת, גם כאשר הפרישה נמצאת בתודעה, וכבר ממתינה, מבחינת הזמן, מעבר לפינה, עדיין, אותה ציפייה בכיליון עיניים, עלולה ללקות בהערכה שגויה של האופן בו הם עשויים ליהנות מאותה שביתה ממעש שנכפתה עליהם בשל גילם. זאת, בעיקר, כי סדר היום וכל מערכות היחסים שלנו (הן החברתיות, ואפילו המשפחתיות והזוגיות) מוכתבים על ידי הגורם המרכזי בחיינו הבוגרים - העבודה. כאשר גורם זה הופך ללא רלוונטי יותר וההשפעה המעגנת למציאות שיש לו עלינו ניטלת מאיתנו כליל, אנחנו נכנסים לסחרור של חוסר עיגון וחוסר מסגרת. סחרור זה, אגב, דומה מאד במהותו למשבר אותו חווים משוחררים טריים מהצבא - חוסר פתאומי במסגרת מכוונת וצורך להכיר ולהגדיר את עצמכם ואת הסובבים אתכם מחדש, והפעם, דרך עיניכם-אתם ולא דרך אמות המידה השונות משלכם של הגוף בו התנהלתם עד לאותה נקודה בזמן.

כיצד מתכוננים לפרישה לגמלאות?

למדו להכיר את עצמכם מחדש -  שאלו את עצמכם איזה אנשים אתם ומה אתם באמת אוהבים לעשות בזמנכם הפנוי. צאו מהמנטרה של "רק תנו לי זמן פנוי ואני כבר אסתדר איתו", ושאלו את עצמכם האם אתם נהנים ממנוחה ממושכת, או שאתם זקוקים לפעילות פיזית ומנטלית מתמידה. במידה ואתם חשים כי אתם זקוקים לפעילות ולהפעלה, בחנו את מינון התעסוקה הנדרש לכם - פעילויות אשר ימלאו את זמנכם עד לאפס מקום, פעילות יומית אחת? פעילות שבועית אחת? חודשית אחת? מסגרת קבועה או מזדמנת? בחברת אנשים קבועים או מתחלפים? נסו להכיר את עצמכם מחדש ולבחור בפעילויות המתאימות ל"אני" החדש והמשוחרר מעבודה שלכם.

הכינו מראש את האופציות לפעילויות - גם אם נדמה לכם שכל מה שתרצו לאחר הפרישה הוא לישון שבוע, ולאחר מכן, לבלות את כל זמנכם בבטלה, סביר להניח כי לאחר שבועיים כאלה תגלו שחוסר הפעילות הזה נמאס עליכם. לכן, כבר עכשיו, אספו כמה שיותר מידע על פעילויות שונות שיכולות לעניין אתכם. אין צורך להשתמש במידע כבר עכשיו, אתם אוספים אותו לעתיד.

הכינו מראש אופציות לאינטראקציות החברתיות - עבור מרבית האנשים העובדים, מקום העבודה הוא הסביבה החברתית העיקרית שלהם - קולגות, ממונים, כפופים, שיחות מסדרון, רכילות ארגונית. כל אלה, ניטלים באחת מהאדם המפסיק את עבודתו (במקרה שלנו, לרגל יציאתו לגמלאות). תחושות בדידות וניכור חברתי הן חלק בלתי נמנע עבור אלה שהעבודה היוותה עבורם גם את הסביבה החברתית. לכן, כדאי להיערך מראש על ידי חידוש או חיזוק הקשרים החברתיים שלכם, מציאת פעילויות אשר מערבות אינטראקציות בין-אישיות, או איתור עמותה להתנדבות.

תאמו ציפיות עם המשפחה - תוכניות אישיות הן דבר נהדר, אולם הן עלולות להתנגש עם אורח החיים הקיים של המשפחה הקרובה שלכם. אם אתה יצאת לפנסיה זה עתה, ואילו בת הזוג שלך איננה עובדת מזה שנים (או, לחילופין, ממשיכה לעבוד, מאחר והיא עצמאית או שטרם הגיעה לגיל הפרישה), סביר להניח שיש לה סדר יום ותוכניות משלה. ירח דבש שני או טיול מסביב לעולם, אולי נשמעים נחמד כרעיון לתעסוקה עבורכם, אבל כדאי לתאם ציפיות ולבדוק שהתוכניות שלכם לזמן הפרישה עולות בקנה אחד עם תוכניותיהם של בן/בת הזוג או המשפחה.

סדרו את העניינים הפיננסיים שלכם - אחד הדברים המאפיינים פרישה לגמלאות הוא הפסקת כניסתה של המשכורת הקבועה לחשבונכם. מצד שני, כעת, כאשר כל עיתותיכם בידיכם, לא רק שההוצאות אינן קטנות, במקרים מסוימים, הן אפילו גדלות. רוצים דוגמה קטנטונת? אם עבדתם במקום בו קיבלתם רכב חברה, עכשיו, כל ההוצאות הללו (רכב + דלק + ביטוחים + תחזוקה + טסט שנתי + רישוי + בלת"מים) - יוצאות מכיסכם. גם אם לא נעזרתם עד היום בשירותיו של יועץ פנסיוני, זה הזמן להתחיל לעשות זאת!

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח