יציאה לפנסיה - כל מה שאתם חייבים לדעת כדי להתכונן אליה

יציאה לפנסיה - כל מה שאתם חייבים לדעת כדי להתכונן אליה

יציאה לפנסיה - כל מה שאתם חייבים לדעת כדי להתכונן אליה

החיים שלנו רצופים בנקודות קטנות אבל משמעותיות, בציוני דרך כאלה, שלפעמים אנחנו מתייחסים אליהם כאל כאלה, ולפעמים, אנחנו מזהים אותם רק בדיעבד. הגיוס לצבא הוא נקודת מפנה כזו, נישואין, הולדת הילד הראשון, וכמובן, יציאה לפנסיה. באופן טבעי, אנחנו משתדלים להתכונן ככל האפשר וכמה שיותר ל"נקודות" הללו, נפשית, רוחנית וגם פיננסית, ועם זאת, נגלה, כי דווקא בעניין היציאה לפנסיה, אנחנו די נוטים לטמון את הראש בחול... למה?

מדוע יציאה לפנסיה נחשבת לאבן דרך טראומטית?

סוף ללא התחלה

חלק גדול מנקודות הציון של חיינו הן "סוף" של משהו ישן, אבל, בד בבד, מיד מסמלות גם את תחילתו של משהו חדש וטרי - הגיוס לצבא, למשל, פירושו של סיום תקופת הנעורים ותחילת החיים הבוגרים, סוף ה"אזרחות" ותחילת כניסה לערוץ ממושמע יותר, מחוייל. חתונה מסמלת סוף לרווקות ותחילת חיים משותפים, וכן הלאה. מכל הנקודות האלה, כנראה, יציאה לפנסיה יוצאת דופן, בשל החלל הפתוח והלא מוגדר שהיא מותירה לאחריה. אנחנו יודעים מה מסתיים, אבל איננו יודעים מה מתחיל ברגע היציאה לגמלאות. לרוב האנשים קשה עם אי הוודאות התכליתית הזו, ולכן, אנחנו מעדיפים שלא להתעמק בה, לעקוף אותה, לפחות מחשבתית, בקשת רחבה ככל שניתן.

מה, אני באמת כ"כ זקן?

חלק גדול מאיתנו ממשיכים לתפוש את עצמנו כצעירים, חסונים ובריאים (מה שעשוי להיות נכון עבור חלק מהגמלאים, אבל באחוזים פחותים באופן ניכר, יחסית לגילאים המוקדמים יותר). הפרישה לגמלאות מכריחה אותנו להתמודד עם הגיל הביולוגי, בזמן שהיא גם כופה עלינו להתמודד עם השלכותיו הנוספות עלינו - "זהו, עכשיו אני "זקן" רשמית".

ירידה ברמת החיים

איך שלא תסתכלו על זה, משכורת שחדלה מלהיכנס קבוע לחשבון הבנק, פירושה ירידה בהכנסות, אלא אם כן, דאגתם להתכונן היטב לכך, על ידי קרנות פנסיה או ביטוחים הולמים. דווקא בתקופה בה אתם זקוקים לכסף שיזרום בשפע, בשל הבעיות הבריאותיות (שאם היה לכם מזל, לא התעוררו עד כה, אבל כעת הן מתעוררות) ובשל הוצאות נוספות, דווקא אז, אם לא תכננתם את עתידכם, את "היום שאחרי", הכסף שעומד לרשותכם פוחת בצורה דרסטית!

שבירת הרגלים

בעשרים, שלושים, ארבעים השנים האחרונות, חייכם התנהלו במסלול מסודר פחות או יותר - קמים בבוקר, אוכלים ארוחת בוקר והולכים לעבודה. חוזרים אחה"צ או בערב, מבלים מעט עם המשפחה או הילדים, שוכבים לישון, ולמחרת בבוקר, הריטואל מתחיל מחדש. כך, חמישה או שישה ימים בשבוע, כשאם היה לכם מזל, הריטואל הזה נשבר לעיתים רחוקות, או בכלל לא. יציאה לפנסיה מסיטה את הרכבת הנוסעת על לופ סגור של פסים ממהלכה. היא מוציאה אתכם מחוץ לשגרה הזו בה חייתם בערות השנים האחרונות. לפעמים, הנתיב החדש מוגדר (כשאצא לגמלאות אני רוצה ל..."), אבל ברוב המקרים, הוא איננו כזה ולכן, התחושה היא קצת כמו של רכבת שירדה מהפסים ונוסעת אל הלא נודע...

שינויים במעגלים החברתיים

אחד מהדברים שמקום עבודה "טוב" ויציב מספק, הא סביבה של אנשים בעלי תחומי עניין, אשר לפחות על פני השטח, דומים לתחומי העניין שלכם - הקולגות שלכם. כאן, נבנות הרבה חברויות על בסיס זה, ומערכות היחסים מתפתחות ועשויות לגלוש גם מעבר לשעות העבודה. אולם, בבסיסן, הן נשארות חברויות על בסיס אותו עניין משותף בעבודה. הגיוני לגמרי כי אדם המפסיק את עבודתו בארגון מסוים, ייפלט אף מהמעגל החברתי אשר הארגון (על רבדיו השונים) משמש כמרכז השיחה שלו. מה גם ש"רחוק מהעין - רחוק מהלב" תקף במיוחד עבור חברויות "לצורך", וסביר להניח כי הפורש הטרי נוכח בכך לא פעם, אבל מצידו השני של המתרס.

יציאה לפנסיה פירושה גם תמורות בזוגיות

כפי שציינו קודם, אנחנו אנשים של הרגלים, וחיים במסלולי-הרגל מסוימים. לא "רע" לנו עם זה, ולרוב, אנחנו גם איננו עוצרים כל יום בבוקר כדי לבדוק עד כמה "טוב" לנו עם זה. אנחנו מתקדמים כך מיום ליום, אבל, אירוע כזה, אשר טורף את הקלפים, עלול גם לפגוע בזוגיות, שאף היא התנהלה במסלול-הרגלים מסוים, שלקח בחשבון את זה שאתם נעדרים X שעות ביום מהבית. זוגיות עלולה להיקלע למשבר מכיוון שעליה כעת לשבור הרגלים ישנים ולגבש תחתיהם הרגלים חדשים, אשר אינם בהכרח נוחים לשני הצדדים.

לסיכום

יציאה לפנסיה עשויה להיות יציאה לדרך חדשה, מהנה, בריאה, מלאת עניין, עשירה בגירויים ובכל הדברים שלא הספקתם לעשות כאש הייתם עסוקים בעבודה ובמרוץ אחר הקריירה, מצד שני, היא עלולה להיות גם תחילתו של ה"סוף", רווית תחושת דכדוך וחוסר אונים, חיכוכים ובדידות. ההבדל הדק בין שני התרחישים הוא ברמת ההכנה המוקדמת שיש לכם, כאשר הפרישה לגמלאות מתרחשת. כולנו יודעים שגיל הפרישה לגברים הוא X ולנשים הוא Y, אין הפתעות בעניין, ולכן, ככל שנקדים ונקבל את היציאה לגמלאות כ"עובדה" שאליה יש להתכונן (נפשית, חברתית, זוגית ופיננסית), יוותר בידינו זמן רב יותר להתכונן לכך, ולעשות זאת בצורה מקיפה ומעמיקה ככל שניתן. אם דרך ביטוחים מתאימים, קבוצות תמיכה, פיתוח תחביבים, יצירת חברויות חדשות שאינן מרוכזות במקום העבודה, תכנון תוכנות לדרך בה תבלו את זמנכם הפנוי וכן הלאה. כל אלה, יסייעו לכם להפוך את היציאה לפנסיה לנקודת מפנה חיובית בחייכם, כפי שהיא אמורה להיות.

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח