על ההבדלים בין גברים לנשים בתכנון הפרישה

על ההבדלים בין גברים לנשים בתכנון הפרישה

על ההבדלים בין גברים לנשים בתכנון הפרישה

באופן צפוי, גם במידה וכל חייכם לא השתכנעתם בכך, ההבדלים בין נשים לגברים קיימים, והם באים גם לידי ביטוי בעת הפרישה. אבל, באופן מפתיע, ההבדלים אינם מתמקדים בדיוק בקריטריונים שהיה סביר להניח שיתמקדו. ממחקר שביצעה TIAA Voices of Experience בשנת 2016 וכלל 1,583 גמלאים וגמלאיות אמריקאיים, עולה כי דווקא הנשים הפורשות מסתגלות למצב סיום העבודה הכפוי בקלות רבה יותר ולוקחות חלק בפעילויות חברתיות מאורגנות ברצון רב יותר, עובדה שאף היא מעידה על הסתגלותן לשגרת החיים וללוח הזמנים החדשים והפנויים שלהן. יתרה מכך, חלק גדול מהגמלאים הגברים טוענים בפירוש כי חייהם השתנו לרעה כמעט בכל אספקט אפשרי, מאז פרישתם מהעבודה.

תכנון פרישה (או חוסר בו) איננו בעיה ישראלית בלבד

בארה"ב, כמו בישראל, מקדישים חשיבות רבה לתכנון פרישה מוקדם, וגם כאן, ניכרים הבדלים בין בני המגדרים השונים. סקר שנערך על ידי The Gender Gap in Financial Literacy והתפרסם ב- Financial Finesse ב-2015, מגלה עליה מתמדת במספר הנשים המבצעות תכנון פרישה (עליה של 4.2% מ-2012 ל-2014) מול ירידה של 1.5% בכמות הגברים המבצעים תכנון פרישה באותן השנים. אחת הסיבות האפשריות לכך, היא התחזקות מעמדן של נשים במקומות העבודה, ועלייה, במקביל, במודעות לצורך במחשבה על העתיד, בתכנונו ובהיערכות אליו.

תכנון פרישה בישראל

לנו בישראל, אין גוף כמו Vanguard שמבצע מחקרים עדכניים בכל שנה, על כמות הגברים והנשים החוסכים ובאיזה אפיקי חסכון הם משקיעים, לכן, אין לנו נתונים מדויקים, אבל בהחלט ניתן לומר, כי מאז נכנסו לתוקפם החוקי הנוגעים לחיוב ההפרשה לקרנות הפנסיה, בהחלט עלתה המודעות לצורך בקרן פנסיה מסודרת, ויתרה מכך, מספרם של הגברים והנשים שמבצעים תכנון פרישה בגילאים הצעירים יותר, עוד בטרם הם מגיעים לגילאים בהם הם מתחילים לחוש את אימת קוטנה של קצבת הזקנה המתקבלת מהביטוח הלאומי.

האם ישנם הבדלים מגדריים מהותיים בין גברים לנשים ביחסם לפיננסים?

סטריאוטיפים פיננסיים מגדריים ניתן למצוא בשפע ולא צריך לחפש הרבה (או להמתין לעת הפרישה) כדי למצוא כמה כאלה בסביבה, אפשר פשוט להביט על חיי היומיום כדי להבחין כי נשים נחשבות לשקולות ואחראיות יותר מבחינה פיננסית, הן נוטות לקחת פחות סיכוני השקעות לא מוכרים, ובאופן כללי, פחות נוטות לסמוך על המזל, למרות שהן גם ידועות באינטואיציות ובתחושות הבטן המפותחות שלהן. מצד שני, נשים, לעת פרישתן, הרבה יותר פעלתניות ואולי, אפילו, מתייחסות לפרישה מעבודה בגמלאות כאל הזדמנות להשלים את כל מה שרצו לעשות בשנים שעבדו, אבל לא היה להן הזמן הפנוי הנדרש לכך. לכן, הן מנצלות את הזמן לפתח תחביבים חדשים, לטייל, לעסוק בפעילות חברתית, לבלות עם הנכדים, לפתח תחומי עניין ועיסוק חדשים וכד'.

ההבדל בין גברים לנשים מתחיל הרבה לפני הפנסיה - בשנות העבודה

פסיכולוגים שונים טוענים, כי גם במהלך שנות העבודה שלפני הפרישה, ישנם מספר הבדלים מהותיים בין גברים לנשים, בדרך בה הם תופשים את עצמם ואיזה חלק בגיבוש התפישה העצמית שלהם לגבי עצמם מהווה העבודה או הקריירה. על מנת לא להסתבך בהסברים ארוכים מידי - רוב הגברים בגילאי הבגרות מגדירים את עצמם לפי הצלחתם בתחום העסקי (קריירה, עבודה, עיסוק בשכר), בעוד עבור מרבית נשים בגילאים הללו, "עבודה" או "קריירה" הם רק כובע אחד נוסף אותו הן חובשות, בין שאר הכובעים שלהן ("אמא של", "בת של", "בת זוג של"). היחס השונה של גברים ונשים לעבודתם, הוא הבסיס להבנה מדוע נשים מסתדרות בקלות רבה יותר עם הפרישה לגמלאות, והתפישה העצמית וביטחונן העצמי אף מתחזקים, בעוד גברים מתקשים להתמודד עם השינוי בסטטוס, צפוי ככל שיהיה.

כיצד מתבטא ההבדל בסכומים הנצברים בקרנות הפנסיה?

בבואנו לבדוק זאת, יש לזכור כי בשל השינויים בהיקף התעסוקה בין גברים לנשים (חופשות לידה, משרות אם וכד'), קיים פער בין סכומי קרנות הפנסיה הנצברים עבור גברים ונשים, והפעם, הפער הזה, הוא "לטובת" הגברים. קיים אספקט נוסף, והוא ההיבט הנוגע למבנה המשפחה המודרנית - נשים רבות נמצאות במצב של מפרנסת יחידה (אם בשל בחירתה-היא כאם יחידנית, ואם בשל גירושים), כשכל עול פרנסת הבית והילד/ים מוטל על כתפיה. מובן מאליו, כי אם כזו לא תוכל לשמש כעובדת במשרה מלאה, והיות והיא נאבקת על כלכלתה כאן ועכשיו, ההפרשות לקרן הפנסיה, שאת פירותיהן היא תקצור רק בהגיעה לגיל המתאים, נראות רחוקות ולא רלוונטיות למצבה כיום.

שתי בשורות הנוגעות לנושא תכנון פרישה - האחת טובה והשנייה רעה

הבשורה הטובה היא שאכן חלה עלייה במודעות הנשית והגברית גם יחד לתכנון פרישה, יותר ויותר גברים ונשים מתחילים לגלות מודעות לנושא, וכיום, זה כבר איננו קורה רק בעשור או בחמש השנים שלפני הפרישה, אלא בגילאים צעירים הרבה יותר. הבשורה הרעה היא, כי עבור מי שעד כה לא היה מודע לצורך בתכנון פרישה מסודר ונמצא בגיל המתקרב לגיל יציאה לגמלאות, יתכן כי ההתעוררות הגיעה מאוחר מידי, וגם אם ירצה לתכנן את פרישתו בצורה מסודרת, לא בהכרח יצליח לגבש לעצמו קצבה חודשית שתאפשר לו לחיות ברמת החיים לה היה רגיל טרם הפרישה לגמלאות. עד כמה שזה נשמע עצוב, גם בהיבט הפיננסי, הזמן איננו פועל לטובתנו!

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

מקור מידע:

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח