5 טעויות שכדאי להימנע מהן ביציאה לפנסיה

5 טעויות שכדאי להימנע מהן ביציאה לפנסיה

נוטים לחשוב על יציאה לפנסיה כעל המשך טבעי של החיים, נקודה הומוגנית ברצף החיים, שאיננה קיצונית מידי, ואיננה יוצרת זעזוע רציני. אבל, למעשה, המציאות שונה לגמרי, מאחר ומאנשים יצרניים, שיש להם שגרה, לוחות זמנים וסדר יום מאורגן, אתם הופכים ל"משהו" שאין בו הרבה תועלת. לאותם האנשים שראיתם מתייצבים כרבע שעה לפני פתיחת סניף הבנק, עם תיק הניירות שלהם תחוב תחת זרועם, אותם אלה שההגדרה שלהם לבילוי היא ישיבה בקופת החולים, או האכלת יונים בפארק. האם יתכן שאתם הופכים לקשישים ואף אחד לא עדכן אתכם בכך? לא בדיוק.
5 טעויות שכדאי להימנע מהן ביציאה לפנסיה

אלא, שישנן מספר טעויות נפוצות ביציאה לפנסיה, שאתם עשויים לעשות, והן עשויות להוות את ההבדל המהותי בין אותם האנשים שתיארנו קודם, לבין אנשים שיצאו לגמלאות, אבל, במקום שגרת העבודה, יש להם מיליון עיסוקים ותחביבים, כך שאין להם זמן לנשום, גם אם "עבודה" איננה נמנית עליהם.

הטעות הראשונה - להקל ראש במשבר היציאה לפנסיה

שינויי מצב או פאזה בחיים, תמיד גוררים אחריהם תקופת הסתגלות. מי שאומר לכם אחרת - כנראה שלא התחתן, הביא ילד לעולם, התגרש, או חווה כל משבר גיל שהוא. כל שינוי כזה, עלול לזעזע את העולם שלנו, אפילו אם נהיה מוכנים אליו נפשית. על אחת כמה וכמה, כאשר אנחנו מזלזלים בו או איננו מתכוננים אליו מראש. לכן, יציאה לפנסיה עלולה לגרום משבר כזה, מאחר ובעצם, העולם שלנו כולו משתנה, ולא רק מה שאנחנו עושים במהלך היום שלנו.

הטעות השנייה - לא להכין את הזוגיות שלנו ליציאה לפנסיה

יציאה לפנסיה ממקמת אתכם בבית, לזמן רב הרבה יותר ממה שהייתם רגילים אליו בעבר. שזה עשוי להיות נחמד בימים הראשונים (תחושת חופש, כפי שהכרתם אותה בעבר). אבל, לאט לאט, מחלחלת ההכרה, שזהו, מעכשיו, החופש הזה הוא זה מה שיש, ובת הזוג צריכה לשוב לעיסוקיה השוטפים - עבודתה, מלאכות הבית וכד'. כאן, בנקודה הזו, עלולה לחול התנגשות בין שגרת החיים וסדר היום שלה, אליהם היא רגילה, ובין החופש שלכם. אם לא תתכוננו לכך מראש ותתאמו ציפיות, אתם עלולים לגלות שנוכחותכם בבית הופכת למעיקה ומטרידה, במקום אותו כיף וחופש אינסופי שדמיינתם. אפילו דברים קטנים (כמו הטענות "למה אתה לא עוזר בבית?" או "לפחות אל תדרוך על הרצפה הרטובה שאני שוטפת!") עלולים להצית את חבית חומר הנפץ של המציאות החדשה שעליה שניכם יושבים, אחרי פרישה לגמלאות.

הטעות השלישית - להפוך להיות ה"פקק" של המשפחה

ברור למדי, שכאשר כל השאר עובדים, ואתם היחידים שאינם עובדים, ושזמנם איננו מעוגן בלוח הזמנים המוכתב על ידי עבודה, אתם תהיו אלה שמצופה מהם לעשות את כל מה שלאחרים אין מספיק זמן לעשות (או שפשוט לא מתחשק להם לעשות). אתם עשויים לגלות, כי, אם עד כה, גני הילדים של הנכדים היו מקום אליהם הגעתם בחגים בלבד, כעת, מצופה מכם לקחת את הילד מהגן יום יום, למשל. אתם עתידים לגלות, כי אם עד כה, איכשהו, באורח פלא (ועל ידי תשלום למוסכניק), הרכב שלכם עבר את הטסט השנתי שלכם ושב לידיכם עם האישורים והרישיונות המתאימים, כעת, יש לכם לפחות דייט שנתי עם משרד הרישוי, שאותו מקדימים ביקורים לא מעטים במוסך. וזה לא רק עבור הרכב שלכם, אלא של כל בני המשפחה (כי "חבל על הכסף, ובלאו הכי יש לך המון זמן פנוי").

הטעות הרביעית - לא לפתח תחביבים

אם ההמלצה "לא לשים את כל הביצים בסל אחד" נכונה לגבי כל תחום בחיים, היא נכונה שבעתיים, כאשר מדובר ביציאה לפנסיה. נכון, כאשר עובדים 45 שעות שבועיות, לא נותר הרבה זמן (חשק או כוח) לפתח תחביבים, תחומי עניין או חברויות שאינן עם קולגות, אבל כאן מצוי המלכוד הגדול. אם כל מה שיש לכם ממוקד בעבודה ובמקום העבודה, ברגע בו אתם מסיימים את עבודתכם ופורשים לגמלאות - כל זה נעלם יום לאחר הפרישה. לכן, עם כל כמה שזה נראה קשה, רצוי לפתח לכם "חיים" ותחומי התעניינות שאינם עוסקים בתחום העבודה שלכם, ואינם תלויים בה.

הטעות החמישית והאקוטית מכל - לא להתכונן פיננסית לפרישה

בכל חודש מחודשי עבודתכם, המשכורת זרמה כסדרה לתוך חשבון הבנק שלכם. לא הייתם צריכים אפילו לבדוק, ידעתם בוודאות שהיא שם. יציאה לגמלאות, בין השאר, פירושה, שהמשכורת איננה נכנסת יותר לחשבון הבנק, ומקור ההכנסה שלכם מעתה והלאה מתחלף - הוא יכול להיות נכסים מניבים (דירה שנייה שרכשתם ואתם משכירים בשכר חודשי), תיקי השקעות מניבי רווחים, קרן פנסיה המשתחררת לידיכם בעת סיום עבודתכם, או, המדאיג מכל, אם לא התכוננתם פיננסית לפרישה - קצבת הזקנה של המוסד לביטוח לאומי, ששיעוריה נמוכים באופן משמעותי יחסית להוצאות השוטפות הקבועות שהיו לכם בעבר בתוספת ההוצאות החדשות שנוצרו בשל הפרישה. מדובר בקצבה שסכומה הוא בסביבות ה-1,500 ₪ בחודש, כך שתסכימו איתנו, שהיא איננה מספיק, במרבית המקרים, אפילו לכסות את הוצאות הבית השוטפות.

לסיכום

פרישה לגמלאות איננה מכת ברק, והיא איננה מגיעה פתאום, יום אחד מתוך שמיים תכולים. יש לנו שנים רבות להתכונן אליה, נפשית, חברתית, תעסוקתית, ובעיקר - כלכלית. את ההתכוננות הזו, לא כדאי לדחות לרגע האחרון (למרות שמדובר בצורך להתמודד עם עתיד בלתי ידוע, ולכולנו ישנה הנטייה הטבעית לדחות משימות מסוג זה), אלא להיערך לאט ובהדרגה, על מנת שהיציאה לפנסיה לא תהווה משבר גדול מידי בכל אספקט שהוא.

כתבות מומלצות

מתעניינים בתכנון פרישהביטוח בריאות וסיעודחסכון פנסיוניביטוח חיים ואובדן כושר עבודהשירותים פיננסיים - ניהול הון פנוי?

לשאלות נוספות, השאר פרטים או התקשר אלינו למספר 072-3939333

יניב לוי, 
מתכנן פרישה ופיננסי CFP
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח
מנהל מחלקת חיים וחיסכון ארוך טווח

יצירת קשר

שם מלא

מספר טלפון

דוא"ל

הודעה

שלח